Meteoriet neergestort in buurt Prinses Elisabethbasis Antarctica?

Wetenschappers hebben op de Zuidpool - niet zo ver van de Belgische Prinses Elisabethbasis - een cirkelvormige "structuur" van 2 kilometer diameter ontdekt. Het is vermoedelijk een krater van een meteoriet die in 2004 is neergekomen.

Wetenschappers van het Duitse Alfred Wegener Instituut (AWI) die momenteel verblijven in de Belgische Prinses Elisabethbasis op Antarctica, waren geologisch onderzoek aan het uitvoeren vanuit de lucht, toen ze op het Koning Boudewijn-ijsplateau een cirkelvormige structuur zagen.

"Ik vroeg me af wat zoiets zou kunnen maken in het ijs", zegt geoloog Christian Müller die het ontdekt heeft. De "structuur" heeft een diameter van zo'n 2 kilometer. "Ik heb nog nooit zoiets gezien. Mijn eerste gedachte was dat het een soort impactkrater is van iets dat uit de ruimte gevallen is, zoals een meteoriet."

Op de Prinses Elisabethbasis zijn ze op zoek gegaan naar recente meteoriet-inslagen in die buurt. Afgaande van de locatie zou het wellicht om een meteorietkrater kunnen gaan van een meteoriet ter grootte van een huis die in 2004 is neergekomen. Er zijn alvast twee studies die in die richting wijzen.

De wetenschappers zijn echter zeer voorzichtig met conclusies en wachten verder onderzoek af. Na de initiële ontdekking, hebben ze al nieuw onderzoek vanuit de lucht gevoerd. Binnenkort gaan ze ook op de grond onderzoek uitvoeren, al dan niet gecombineerd met boringen in het ijs.