Kwart van alle haaien en roggen bijna uitgestorven

Het gaat niet goed met de haaien en de roggen. Voor het eerst hebben wetenschappers zich specifiek en wereldwijd over de kraakbeenvissen gebogen en de resultaten zijn onrustwekkend. Een kwart staat op het punt om uit te sterven.

Kraakbeenvissen zijn vrij zwemmende gewervelde dieren waarvan het skelet uit kraakbeen bestaat. Bekende voorbeelden van zeedieren uit die groep zijn de haaien en de roggen. Veel roggen- en haaiensoorten staan al langer op de lijst van bedreigde diersoorten, maar tot nog toe was het moeilijk om een volledig overzicht te krijgen over de toestand van de groep.

Een gezamenlijk onderzoek van de International Union for Conservation of Nature en de Canadese Simon Fraser University dat nu in het wetenschappelijke tijdschrift eLife is verschenen, probeert in dat laatste verandering te brengen. Ze hebben in het totaal 1.041 kraakbeenvissensoorten onderzocht en zijn tot onrustwekkende resultaten gekomen. Niet minder dan een kwart van alle soorten staat op het punt uit te sterven.

Vooral haaien- en roggensoorten lopen een groot risico om op zeer korte termijn te verdwijnen uit de zeeën. Het gaat over het algemeen over soorten die in relatief ondiep water leven en die vaak het slachtoffer zijn van vissen. Niet minder dan 74 haaiensoorten en 107 roggensoorten worden ernstig bedreigd, waaronder ook de bekende reuzenmanta (foto bovenaan).

De wetenschappers waarschuwen voor het verlies van enorm veel genetische informatie voor het nageslacht, want evolutionair zijn de dieren erg interessant. De kraakbeenvissen waren immers de eerste gewervelde dieren met kaken. Daarnaast staan de dieren vaak ook aan de top van de voedselketen in hun ecosysteem, wat volgens de vorsers sowieso gevolgen moet hebben voor het evenwicht in die ecosystemen.