Deuren Deurganckdoksluis aangekomen in Antwerpen

In de Antwerpse haven is het Chinese schip Zhen Hua 15 aangekomen, met aan boord vier sluisdeuren en twee spoor- en wegbruggen voor de aanleg van de Deurganckdoksluis. In totaal weegt de lading zo'n 12.000 ton. In de komende weken worden de sluisdeuren via de Waaslandhaven ingevaren.

De grootste sluis ter wereld, die eerder deze maand met water werd gevuld, moet nu nog deuren krijgen zodat het waterniveau geregeld kan worden. Naast twee bruggen werden sinds begin april van bij producent ZPMC uit Shanghai de vier deuren per schip aangevaren, een tocht via Zuid-Afrika. Het vaartuig ligt sinds gisteren in het Deurganckdok, klaar voor het lossen van de goederen die zo'n 25 miljoen euro kosten en in totaal zo'n 12.000 ton wegen.

De installatie, gepland vanaf 8 juni, wordt nog een technisch huzarenstukje. Het schip zal per losbeurt ongeveer 9 meter zinken, zodat het vaartuig en de deuren deels onder water komen te liggen, maar wel blijven drijven. Het kraanschip Brabo kan ze dan op een ponton schuiven, zodat ze via de Waaslandhaven naar de sluis worden gebracht, om ze nadien in hun definitieve positie te plaatsen. Voor het plaatsen hebben de sleuven een speling van nauwelijks 5 centimeter.

Tijdens het lossen van de vier deuren worden ook twee gigantische bruggen afgeladen, die later het weg- en spoorverkeer over de sluis zullen moeten toelaten. Midden juni zal de Zhen Hua terugvaren.

De plaatsing zelf en het afwerken van de uitrusting zullen tot oktober duren. Daarna duurt het nog tot maart volgend jaar vooraleer de sluis definitief in dienst komt.

Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) prees vandaag het efficiënte verloop van de werken. Hij kijkt tevreden terug op het project voor de tweede toegang tot de Waaslandhaven, dat in 2007 werd opgestart.

Meest gelezen