In de toekomst zie je meer dan er is - Frederik De Bosschere

Augmented Reality is dé toekomststrategie van Apple, Google, Facebook, … Maar wat is het en hoe ziet het eruit? De toekomst wordt magisch!
opinie
Opinie

Frederik De Bosschere laat voor deredactie.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie. Hij is strateeg bij In The Pocket, dat strategisch en technologisch advies geeft en digitale producten bouwt voor bedrijven als Bancontact, Colruyt en Samsonite. Twitter: @vrederik.
 

Mensen die mij (of andere digitale charlatans) geregeld (moeten) aanhoren, horen daarbij gemiddeld 12 keer per uur de woorden “Augmented Reality” passeren (kortweg: AR). Omdat AR wel eens yuge kan worden: wat kan u zich daarbij voorstellen en wat moet u erover weten?

Een simpele definitie: bij Augmented Reality worden digitale beelden toegevoegd aan wat je echt ziet. (In tegenstelling tot Virtual Reality, waarbij de echte wereld helemaal plaatsmaakt voor de virtuele.)

Dat kan op jouw smartphone-scherm (in een app die in feite gewoon de camera toont maar dan met extra informatie erbij) of via een fysieke bril. Maar meer hierover later.

Meer zien dan er is

Bij AR gebeuren in feite twee dingen: één is een must, nummer twee geeft de technologie écht vleugels.

Eerst en vooral wordt de ruimte in kaart gebracht: wat zijn oppervlaktes zoals muren of vloer, waar zijn obstakels, …?

Hieraan worden dan visuele dingen toegevoegd. Denk Pokémon Go, maar kwalitatief veel beter. Je kan bv. een briefje aan de koelkast hangen (dat aan die deur blijft hangen voor huisgenoten).

Een ooglapje aan de kat (zodat je ‘ARRRRRR' kan roepen elke keer Poes Piraat de kamer binnenkomt). Of samen met collega’s uit verschillende kantoren op een (fysiek) bureaublad dezelfde 3D-grafiek bekijken en bewerken.

Hier enkele voorbeelden die door technische moeilijkheden spijtig genoeg niet te zien zijn in de app, wel op desktop en mobiel.

Bovenop het simpelweg herkennen van de ruimte, zullen AR-systemen meer en meer ook weten wát er in die ruimte aanwezig is. Dan herkennen jouw computer-ogen een plant (en of die water nodig heeft), een vriend op straat (en worden enkele interessante Facebook-nieuwtjes aangereikt) of een prospect op een beurs (met kort het LinkedIn-profiel dat boven zijn of haar hoofd zweeft).

Vorm?

Net zoals de eerste smartphone-apps heel simpel waren (type: bierglas uitdrinken of zaklamp) maar al gauw tal van ingenieuze dingen leerden te doen, ontdekken ontwikkelaars volop wat AR allemaal kan betekenen in uw persoonlijke of professionele leven.

Natuurlijk valt er nog heel veel uit te zoeken. De vormfactor bijvoorbeeld. Wordt het een apart toestel (zoals de Microsoft HoloLens) of toch vooral iets op jouw smartphone (Google Tango telefoons, of in iOS11 en de volgende iPhone)?

Vermoedelijk allebei. Aparte (dure) brillen zal je de komende jaren vooral in professionele context vinden (bv. chirurgen, monteurs of brandweerlui). Smartphones en coole camera-apps zullen AR vertrouwd maken bij het grote publiek.

Ethiek?

En dan zijn er nog belangrijke ethische vraagstukken: hebben we die bril in de toekomst altijd aan, en wat dan met privacy of beleefdheid? Wat doen we met de lawine aan beelden die AR-camera’s aan de lopende band verzamelen? Of wat met veiligheid? Een AR-toestel hacken verandert letterlijk de realiteit. Belangrijke vragen, maar te beantwoorden.

Laatste abstractielaag valt weg

Met Augmented Reality zijn we vandaag op hetzelfde punt aangekomen als vlak vóór de doorbraak van smartphones, een tiental jaar geleden. We wisten dat de smartphone belangrijk zou worden, maar het was nog koffiedik kijken hoe het toestel eruit zou zien en hoe we het zouden bedienen. Of het een toestel zou worden voor een bepaalde groep mensen of écht voor iedereen. En vooral: op wat voor manieren het ons leven allemaal zou beïnvloeden.

Smartphones haalden computers weg van achter bureaus, en staken die kracht in onze handen. Letterlijk: in plaats van navigeren met muis en toetsenbord (= een abstractielaag tussen mens en computer), kunnen we nu digitale dingen doen, gewoon door ze aan te raken. (Dat voelt nu heel gewoon, maar bekijk de enthousiaste reacties op de multi-touch demo van Jeff Han in 2006, nog vóór het succes van de iPhone & touch screens.)

Bij Augmented Reality zal die laatste abstractielaag ook nog wegvallen. Dan lopen we gewoon ín die verrijkte werkelijkheid rond.

VRT Nieuws wil op deredactie.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

Meest gelezen