Antwerpen ziet er niet uit - Marcel Vanthilt

"Ik schaam me als Antwerpenaar dood als ik in Hasselt, Leuven, Mechelen, Gent, Brugge of Kortrijk ben", schrijft Eén-gezicht Marcel Vanthilt, "waar er 'n fijne verkeersluie binnenstad is. Waarom kan dat in Antwerpen niet? Niets is er àf, alles is er half-àf".
© VRT BMUSS

Oosterweel? Nee, daar begin ik niet aan. Maar het is illustratief voor de stilstaande urbanisatie van Antwerpen. Niets gaat er vooruit.

Ik schaam me als Antwerpenaar dood als ik in Hasselt, Leuven, Mechelen, Gent, Brugge of Kortrijk ben, waar er 'n fijne verkeersluie binnenstad is, met duidelijke bewegwijzering naar de parkings, waar het patrimonium het geshop niet in de weg staat, waar je kan boefen en stoefen zonder overhoop gereden te worden.

Waarom kan dat in Antwerpen niet? Niets is er àf, alles is er half-àf.

Pistons van N-VA

De Leien, om daar maar te beginnen, zijn half-àf. Wie verzint zoiets? Een prachtige stadsboulevard, mooi aangelegd met bomen, fietspaden, een tramway en autostroken, oké. Maar, niet over de gehele boulevard. Nee, slechts halfweg.

Aan de Antwerp Tower -'Het Lelijkste Gebouw Ter Wereld', waarvoor proficiat- stopt het en rammel je weer over gammele kasseien met putten en gaten en hier en daar 'n dooie rat. Effe 'n oponthoud in de werkzaamheden, tot daaraan toe, maar de half-affe boulevard ligt er nu al jaren zo. Komt er nog wat van? Duidelijk niet.

Ja, ik weet het, de Leien zijn 'n regionale weg en dus niet de bevoegdheid van de stad, maar met zo veel N-VA-pistons in Brussel, ministers in beide regeringen, op het hoogste echelon dus, moet je toch wat kunnen forceren om de boel in gang te trekken? Blijkbaar niet.

Ondertussen in de privé

En zo is het met alles in Antwerpen: de Leien, de Kaaien, de Gedempte Zuiderdokken, de binnenstad rond de Kammenstraat/Nationalestraat, de afgeleefde Groenplaats. Het is allemaal 'n zootje. Er wordt voortdurend gepraat over plannen zus en plannen zo, maar uiteindelijk zie ik weinig gebeuren.

Intussen bouwt 'de privé' op minder dan twee jaar enkele elegante flatgebouwen op Park Spoor Noord en staan er ook al bijna zès splinternieuwe afgewerkte appartementstorens bij de dokken van het Eilandje.

Ook het pronkerige, maar architecturaal zeer geslaagde schip dat op het dak van het oude Havenhuis gezet wordt, schiet qua werf zeer goed op. Waarom kan men het daar wel en waarom kan de stad dat niet?

Wraakroepend

Is er 'n dienst urbanisatie in deze stad? Ik betwijfel het. Als je Barcelona bekijkt, tot 1994 ook 'n gammele oude stad, is het wraakroepend hoe knap ze het daar voor mekaar kregen. Romeinse sites naast middeleeuwse wijken naadloos gelinkt aan 21e-eeuwse architectuur, het kàn. Met auto's waar het moet, op de doorgangswegen, en vooral zònder auto's waar er veel mensen zijn. Het getuigt van visie en ook durf, die er in Antwerpen alsnog niet is of alleszins enorm traag op gang komt.

Niet typisch Antwerps

Het is natuurlijk geen typisch Antwerps probleem, die urbanisatie. Ook Brussel is 'n catastrofe en geheel België verdient vele medailles in allerhande categorieën der wansmaak. De non-coördinatie tussen de diensten van onze pot belge overstijgt vaak ons zo wereldvermaard surrealisme.

Zo ook in Antwerpen, op de prachtige Bolivarplaats, het plein voor één van de knapste gebouwen van het land, met het bekende frietzakkendak, het puntige Justitiepaleis.

Dat staat daar perfect, het plein is ook in orde, maar eens zo'n bouwwerf eindelijk klaar is, komen er andere ezels uit de mouw. Vervoersbedrijf De Lijn bijvoorbeeld, die het plein volzet met aartslelijke stroompalen voor de trams. Is daar werkelijk geen betere, ietwat sierlijke oplossing voor te vinden?

Nee, met het uitzicht of de look heeft De Lijn niets te maken, dus neerkeilen die zichtverstorende pylonen. Daarna komen er allerhande pipo's op de proppen die her en der, maakt niet uit waar, overal liefst, en zo veel mogelijk - is er smeergeld per geplaatst exemplaar? - verkeersborden installeren.

Niet 'n tiental, geen twintigtal, ik heb ze geteld: meer dan 100 verkeersborden op 1 plein. Die in àlle richtingen wijzen, maar 'n bezoeker geheel niet wegwijs maken. Is het 'n toeristische zoektocht: welkom in Antwerpen, we beginnen met 'n spelletje, kies 'n verkeersbord, tracht uw bestemming te vinden, veel plezier en vooral veel geluk!

Antwerpen ziet er niet uit, zoveel is duidelijk. Of er iemand van dit bestuur iets aan gaat doen betwijfel ik zeer.

Meest gelezen