"Telenet mag niet zomaar privacy inpikken"

Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) en de Privacycommissie vinden het niet kunnen dat Telenet-klanten binnenkort zonder expliciete toestemming een deel van hun privacy zullen afstaan. Het kabelbedrijf wil tv-reclame op maat aanbieden en daarvoor worden de gebruiksvoorwaarden aangepast.

Telenet-klanten zullen binnenkort moeten kiezen hoeveel gegevens ze met het bedrijf willen delen. Klanten zullen kunnen kiezen tussen vier privacyniveaus, een hoog privacyniveau waarbij het bedrijf alleen de basisgegevens van de klant gebruikt, tot een laag privacyniveau waarbij Telenet in de toekomst informatie over het surfgedrag van klanten kan gebruiken om aangepaste reclamespotjes te tonen op tv.

Standaard zullen klanten in het op een na laagste privacyniveau terechtkomen. Daarbij zal hun kijkgedrag (en nog niet het surfgedrag) gebruikt worden om bepaalde reclamespotjes te tonen in de reclameblokken, zodat die aansluiten bij het profiel van de kijker.

Staatssecretaris Philippe De Backer vindt het niet kunnen dat dit zomaar gebeurt en dat mensen zelf het initiatief moeten nemen om het privacyniveau te verhogen. Eerder had concurrent Proximus dit ook gedaan, en daarvoor een negatief advies gekregen van de Privacycommissie.

Ook Privacycommissie geeft Telenet veeg uit de pan

De Privacycommissie neemt nu ook Telenet op de korrel. Ze zegt dat Telenet voor zijn beurt spreekt, want de onderhandelingen zijn nog volop aan de gang. ""Het verbaast de Privacycommissie dan ook dat middenin deze besprekingen toch wordt overgegaan tot het aankondigen van de uitrol van het project."

"Het is duidelijk dat dergelijke verwerking van persoonsgegevens een duidelijke keuze van de klant vereist", stelt de Privacycommissie. "De betrokkene moet een actieve handeling stellen, zoals het aanvinken van een keuzemogelijkheid in de algemene voorwaarden".

Telenet moet ook duidelijk genoeg aangeven dat gegevens van zijn klanten ook kunnen worden gebruikt voor het aanbieden van gerichte reclame op tv.

Meest gelezen