"Helft van de verkeerslichten is overbodig"

Meer dan de helft van de verkeerslichten in Vlaanderen kunnen worden weggehaald zonder dat dat negatieve gevolgen heeft voor de veiligheid, zeggen de automobielclubs VAB en Touring in De Morgen en Het Laatste Nieuws. Ze baseren zich op een Britse studie die concludeert dat verkeerslichten een enorme druk leggen op de economie en het milieu.

Touring en VAB doen hun uitspraken naar aanleiding van een studie van het Britse Institute of Economic Affairs eind vorige maand. Daarin nemen de auteurs de effecten van verkeersregeling onder de loep. "Niet alleen is een hoge mate van verkeersregeling nefast voor de veiligheid, de economie en het milieu, het jaagt ook de weggebruikers, de belastingbetalers en de gemeenschap op hoge kosten", is de boodschap.

Een vertraging van twee minuten voor elke verplaatsing per auto per jaar leidt bijvoorbeeld tot een economisch verlies van 16 miljoen Britse pond. "Verkeerslichten worden vaak geïntroduceerd zonder de volledige kostprijs te berekenen. Al te vaak negeren beleidsmakers de negatieve effecten en voeren ze verkeerslichten in zelfs als de kosten de voordelen overstijgen."

De auteurs komen tot de conclusie dat 80 procent van de Britse verkeerslichten overbodig zijn en dus maar beter kunnen verdwijnen. "Verplaatsingen per auto zouden veel sneller gaan als bestuurders, in plaats van staan aan te schuiven aan verkeerslichten, "vrijwillige medewerking" toepassen om zo verkeersregel-arme wegen te krijgen." Ze verwijzen naar proefprojecten in Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland.

"Kwistig met verkeerslichten in Vlaanderen"

Ook in Vlaanderen kunnen gerust heel wat verkeerslichten verdwijnen, zeggen Touring en VAB. "In het verleden is men kwistig geweest met verkeerslichten, meestal op vraag van buurtbewoners of gemeentebesturen, maar ze hebben lang niet allemaal een positief effect op de verkeersveiligheid", zegt Danny Smagghe van Touring in Het Laatste Nieuws. "We hebben zelf op honderd plaatsen onderzoek gedaan, en daaruit bleek dat 50 procent van de verkeerslichten probleemloos geëlimineerd kan worden."

"Het haalt niets uit om weggebruikers te laten wachten voor een rood licht. Dan gaan ze op den duur verkeersonveilig gedrag vertonen. Bovendien leidt het ook tot meer luchtvervuiling, door een hogere uitstoot van CO2 en fijn stof."

In de bebouwde kom is de wildgroei aan verkeerslichten nog groter: “Als we daar consequent 30 kilometer per uur zouden aanhouden, kunnen negen van de tien lichten weg”, aldus Maarten Matienko van VAB in De Standaard.

In het Vlaams Gewest staan ongeveer 1.700 verkeerslichten.

Meest gelezen