Linksrijden wordt amper beboet
Volgens de Wegcode moet elke bestuurder zo dicht mogelijk bij de rechterkant van de weg rijden. Wie toch links blijft rijden, riskeert een boete van 55 euro. "De regel zorgt ervoor dat het verkeer overzichtelijker wordt, en dus veiliger", zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, die de cijfers opvroeg.
Mobiliteitsorganisatie Touring vindt echter dat de politie tekortschiet. "Zulk rijgedrag is nochtans Ć©Ć©n van de belangrijkste frustraties bij weggebruikers." Ook bij mobiliteitsclub VAB wijzen ze op de forse ergernis die dit gedrag creĆ«ert.Ā
Bumperklevers nog ergerlijker
āUit de VAB-mobiliteitsbarometer, dat is een bevraging onder automobilisten, blijkt dat het een ergernis is die op plaats 6 staat in de top 10. Concreet betekent dit dat 54 procent van de mensen zegt dat ze het wekelijks zien gebeuren", zegt Maarten Matienko van VAB.
"Maar er is nog ander asociaal en gevaarlijk rijgedrag dat nog vaker voorkomt: bumperkleven. Dat staat op de 3e plaats. De boodschap van de VAB voor de politie is dat men meer aandacht moet hebben voor asociaal rijgedrag, dus voor linksrijders, maar vooral ook voor bumperklevers.ā
Het Agentschap Wegen en Verkeer plant volgend jaar alvast een campagne rond het thema linksrijden.
Top-10 van ergernissen in het verkeer
Voor de Mobiliteitsbarometer polste VAB 2.000 Belgen over hun belangrijkste ergernissen in het verkeer die ze minimum wekelijks zien gebeuren. Linksrijden staat daarbij op een 6e plaats.
1. | Te snel rijden | 74% |
2. | Richtingaanwijzers niet gebruiken | 72% |
3. | Te korte afstand tegenover voorligger | 62% |
4. | Nog snel doorrijden bij oranje | 58% |
5. | Niet stoppen aan een zebrapad | 57% |
6. | Langer dan nodig links blijven rijden | 54% |
7. | Vaak wisselen van rijstrook om sneller vooruit te geraken | 52% |
8. | Foutief parkeren dat het verkeer hindert | 49% |
9. | Te laat invoegen waardoor anderen moeten remmen | 47% |
10. | Enkel voorrang van rechts geven als de andere die afdwingt | 43% |
Ā