"Deontologische code Test-Aankoop is op een postzegel te schrijven"

Jo Cornu, de topman van de NMBS, heeft in de Kamercommissie Infrastructuur zwaar uitgehaald naar consumentenorganisatie Test-Aankoop, die op basis van een studie kritiek had op het nieuwe vervoersplan. "Hun deontologische code is waarschijnlijk op een postzegel te schrijven."

Vorige week kwam Test-Aankoop met de resultaten van een eigen rondvraag bij 4.000 treinreizigers. Daaruit moest blijken dat 30 procent zeer ontevreden is over de dienstverlening. Bovendien hebben vier op de tien reizigers last van vertragingen van meer dan 5 minuten in de spits.

"Stemmingmakerij"

Volgens Cornu werd de rondvraag reeds uitgevoerd in maart 2014. "Dat is stemmingmakerij, want de resultaten waren vooral beïnvloed door de slechte stiptheidsresultaten van 2013". Ook de NMBS voert permanent peilingen uit naar de klantentevredenheid. "Daaruit blijkt dat de tevredenheid quasi constant is gebleven."

Cornu wees erop dat ook de drie "objectieve" beoordelingscriteria -stiptheid, afschaffing treinen en overbezetting- niet slechter zijn geworden in het nieuwe vervoersplan, integendeel zelfs. De stiptheid, die in 2013 nog op 85,6 procent lag, is gestegen naar 90 procent in januari 2014 en 90,4 procent in januari van dit jaar, toen het nieuwe plan al in voege was. Het aantal afgeschafte treinen daalde van gemiddeld 106 (op 4.000) per dag in 2014, tot gemiddeld 61 begin dit jaar.

Overbezetting

De overbezetting is geen structureel probleem, maar een punctueel probleem, meent de topman. Omdat heel wat reizigers nu een andere trein moeten nemen dan in het verleden, als gevolg van het nieuwe vervoersplan. "Het was voor ons moeilijk te voorspellen welke treinen het drukst bezet zouden zijn, onze voorspellingen waren niet altijd correct", aldus Cornu. Intussen werden al 40 treinen per dag -1 procent van het totaal- qua samenstelling versterkt. "Dat lijkt weinig, maar het gaat wel om duizenden reizigers."

De NMBS-topman vindt de indruk die gecreëerd wordt -dat het nieuwe vervoersplan een catastrofe is- "totaal fout". "De introductie van het vorige vervoersplan in 1998 was een catastrofe, de problemen hebben maanden geduurd. Ondanks alle kritiek wil ik het personeel feliciteren omdat dit nu niet het geval was."

Meest gelezen