Jane Fonda: "Die haren! En die beenwarmers! Ronduit hysterisch!"

Veel vertrouwen had Jane Fonda er begin jaren 80 niet in toen men haar voorstelde om van haar fitnessboek "Workout" ook een visuele tegenhanger te maken. Videorecorders waren dan wel in opmars, maar hoe groot hun succes zou worden was nog onduidelijk. Fonda, met toen al 2 Oscars op haar naam, dacht dat dit initiatief dan ook een voetnoot in haar carrière zou worden. Maar het draaide helemaal anders uit en in de zomer van 1982 zweette de hele wereld liters water met de aerobicsoefeningen van de Amerikaanse actrice. En dat zou zo nog jaren blijven.

Einde mei 1982 kwam "Jane Fonda’s workout" binnen in de videohitparade van Billboard, om 3 weken later een plaats in de top 5 te veroveren. Om daarna maandenlang, zelfs jarenlang, in de hoogste regionen te vertoeven. Uiteindelijk zou de video meer dan 50 weken op de eerste plaats terechtkomen. Het bleef bovendien niet bij dat ene, eerste megasucces. Ook volgende video’s, met ronkende titels als "Jane Fonda’s new workout", "Jane Fonda’s workout challenge", "Jane Fonda’s prime time workout", "Jane Fonda’s low impact workout" en "Jane Fonda’s pregnancy workout" gingen als zoete broodjes over de toonbank.

Tot de jaren 80 werd fitness vooral geassocieerd met bodybuilding en daar maakte Fonda met haar "Workout"-video komaf mee. Al was Fonda aanvankelijk niet happig op het idee, zo vertelde ze in 2004 op BBC: "Een video, wat is dat? Ik bezat geen videorecorder. En mijn vrienden ook niet. Bovendien, ik was een serieuze actrice. Van mij kon je toch niet verwachten dat ik wat oefeningen op televisie ging doen." Maar ze liet zich overtuigen, onder meer om geld in het laatje te krijgen om de politieke ambities van haar toenmalige echtgenoot te ondersteunen.

Uiteindelijk boomde de fitnessrage in de huiskamers. Niet langer aanschuiven aan fitnesstoestellen in een gymzaal waarvoor een duur abonnement betaald moest worden en niet langer scheef bekeken worden door afgetrainde lichamen, werden daarvoor als belangrijkste argumenten aangehaald. Bovendien kon je daar ongegeneerd de kleurrijke turnpakjes dragen, want samen met de drang naar een betere fysiek lanceerde Fonda een ware revolutie in de mode-industrie.

Jane Fonda op lifestylewebsite Shape in december 2014: "Het mooie aan die eerste fitnessvideo’s was dat ze plezier uitstraalden. Het was geweldige muziek. De pakjes die we droegen waren fantastisch. En dan dat haar… Zo jaren 80, zoveel kitsch. Ronduit hysterisch. Om nog maar te zwijgen van de beenwarmers. Dat maakte het allemaal erg uniek en persoonlijk. En plezant, waardoor de oefeningen goed te verteren waren. Dat maakt, ondanks veel andere alternatieven tegenwoordig, dat er nu nog altijd mensen zijn die fitnessen terwijl ze naar mijn video’s kijken."

"Dat je je lichaam ziet veranderen, dat je fit wordt en er beter begint uit te zien, dat is niet enkel iets fysieks. Dat heeft ook psychische gevolgen. Het maakt je karakter sterker. Het doet je uitschreeuwen van: "Hou rekening met mij." Daar ben ik altijd het meest blij om geweest. Omdat ik er nooit bij stilgestaan had dat dat een effect van mijn oefeningen kon zijn. Maar juist dat onverwachte neveneffect maakte het verhaal nog mooier."

"Een van de mooiste verhalen die ik ooit gehoord had, was van een vrouw die op basis van mijn video’s oefende en tijdens het tanden poetsen ’s ochtend voor de eerste keer in haar leven plots een spier op haar arm opmerkte. Het gaf haar zoveel zelfvertrouwen, dat ze die dag haar baas heeft durven tegenspreken."

Journaliste Rebecca Harrington van lifestylewebsite The Cut probeerde in februari 2015 gedurende een week diverse "Workout"-video’s nogmaals uit en concludeerde: "Mijn week met Jane Fonda zit erop. En ik zal haar missen. Ze maakt het zo makkelijk om de oefeningen te doen. In tegenstelling tot fitness tegenwoordig dat zo strikt opgebouwd wordt, van makkelijk naar steeds moeilijker. Maar ‘The Jane’ levert ons een workout die iedereen kan doen, in de kleren die je zelf wil dragen. Zelfs als je al een dagje ouder wordt. Of gewoon een alledaags iemand bent. Of een vrouw die het niet leuk vindt om dat buiten haar huisomgeving te doen."

Wat 35 geleden enigszins aarzelend startte maar in de zomer toen al een heuse hype was, kan u misschien nog even herbeleven met volgend filmpje:

Meest gelezen