"We willen vermijden dat de fietsenmaker zich zomaar burn-outcoach noemt"

De Vereniging van Erkende Stress- en Burn-outcoaches (VESB) komt met een klachtencommissie voor patiënten. Zo wil de organisatie aan zelfcontrole doen. Als de klachten gegrond zijn, kunnen coaches uit de organisatie gezet worden. Dat kondigde de vereniging aan in Het Laatste Nieuws en wordt bevestigd aan VRT Nieuws.

Patiënten die een negatieve ervaring hebben meegemaakt met een coach van de organisatie, kunnen dat binnenkort meegeven op een nieuwe website. Die zou binnen enkele weken klaar moeten zijn. “Als er een klacht binnenkomt, zullen we zowel met de coach als de klager spreken. Een onafhankelijke commissie zal zich dan buigen over de zaak. Als de klachten gegrond blijken, kunnen coaches uit onze organisatie gezet worden”, zegt voorzitter Annita Rogier.

De organisatie doet zo aan zelfregulering. “We hebben een gedragscode. En wie zich er niet aan houdt, wordt eruit gezet.” Maar dat de organisatie met de klachtencommissie komt, betekent niet dat er nu al grote problemen zijn, zegt men.

“De meeste mensen die via ons begeleiding zoeken, zijn tevreden over hun coach. Maar we willen vermijden dat er een wildgroei is aan coaches.” Wie werkt als stress- en burn-outcoach heeft minstens 12 dagen opleiding gevolgd, voldoende ervaring opgedaan en moet zich bijscholen. “Mensen die hulp zoeken mogen niet zomaar terecht komen bij de fietsenmaker die zich nu plots stress- en burn-outcoach noemt, zonder enige opleiding of relevante ervaring”, zegt Rogier.

Open brief

Met de klachtencommissie beantwoordt de VSEB aan de vraag van verschillende experten. Een paar weken geleden waarschuwden stressdokter Luc Swinnen en neuropsycholoog Michaël Portzky in een open brief voor de “zelfverklaarde burn-outcoaches”. Beide specialisten merkten dat te veel “ervaringsspecialisten” zich aandienden, zonder goede opleiding en relevante ervaring met het helpen van anderen. Swinnen en Portzky pleitten toen ook voor een speciale erkenning van burn-outcoaches, die door de overheid afgeleverd wordt.

Maar de VSEB vindt dat controle en het afhandelen van klachten niet alleen een taak van de overheid is. “We hebben contact gehad met de overheid en ook met wetenschappers. Met hen stemmen we onze visie af. We volgen de laatste ontwikkelingen. Het is geen clubje waar alles intern wordt geregeld.”

Meest gelezen