Vreemde eend Oscar and the Wolf: wat vinden Tomorrowlandgangers daarvan?

België boven vanavond op Tomorrowland: vlak voor dj's Dimitri Vegas en Like Mike de Smash the House-tent afsluiten maakt een opvallende gast er zijn opwachting. Oscar and the Wolf staat voor het eerst, mét liveband, op het dancefestival. Een optreden dat in de smaak viel, maar een onverdeelde zegetocht werd het niet.
Matthias Engels

Ruim 5.000 festivalgangers waren getuige van de passage van Colombie en de zijnen. Een pak minder dan The Barn op Werchter of de Sportpaleizen (15.000 man, nvdr) die hij nu makkelijk uitverkoopt. Een internationaler publiek ook, al is het merendeel van de festivalgangers toch Belg. Opvallend veel Franstalige aanwezigen ook, en - af te leiden aan de vlaggen - ook een aanzienlijke Zuid-Afrikaanse en Israëlische delegatie.

De show

Colombie, voor de gelegenheid uitgedost in een glitterjasje over een basketbaltruitje mét kleurrijk mutsje doet waarvoor hij gekomen is: het publiek laten dansen. Af en toe wordt hij daarbij geplaagd door technische problemen. Een fluitende microfoon strooit roet in het eten bij "You're mine".

Het lijkt Colombie zelf allerminst te deren: hij staat duidelijk glimlachend en in zijn nopjes op een klein podium ter hoogte van de dj-booth. Zijn livemuzikanten staan opgesplitst langs beide zijkanten van het podium. En vooral toetsenist Ozan Bozdag heeft voor de gelegenheid een extra bataljon beats meegebracht.

Het kleine podium geeft Colombie wat minder bewegingsruimte dan anders en ook voor de speciale led-box en lichteffecten is vandaag geen ruimte, maar dat omzeilt hij wat door voor de dj-booth te komen dansen, en zich af en toe tussen de eerste rijen te wurmen. Oscar and the Wolf speelt een klein uur, een aanzienlijk kortere set dan ze tegenwoordig tijdens hun eigen shows spelen. Daarin de oudere singles van "Entity", maar ook veel nieuw werk uit "Infinity", dat in september uitkomt.

Vooral die nieuwere nummers lenen zich tot het decor van vandaag: Colombie wil meer de dansrichting uit en dat hoor je aan o.a. nieuwe single "Breathing". Toch zijn het vooral "Princes" en "Strange Entity" die in de finale de temperatuur de hoogte in jagen en de danceliefhebbers weten te bekoren. Ballade "Moonshine" wordt achterwege gelaten. 

De reacties

Van een massale opkomst, of hysterische taferelen zoals op Rock Werchter is er vandaag niet echt sprake: de Smash the House-tent staat behoorlijk vol, maar puilt zeker niet uit. Een deel van de aanwezige festivalgangers komt alvast een plekje inpalmen voor Dimitri Vegas en Like Mike, die na Colombie de tent afsluiten.

Het publiek moet er duidelijk wat inkomen. De pauzes tussen de nummers doen sommige festivalgangers geregeld vermoeden dat de set erop zit. De meeste dj's laten de boel immers liever niét stilvallen. Ook de rustige pianopassages die bepaalde nummers in elkaar laten overgaan, brengen wat verwarring. 

Colombie probeert het publiek in het Engels aan te manen tot actie, maar dat lukt niet tot de achterste regionen van de tent. Een leuke sfeer hangt er wel en het publiek lust er pap van, maar een onverdeelde zegetocht wordt het niet. Valt Oscar and the Wolf uit de toon op Tomorrowland? Dat niet, maar hij gedijt beter op pakweg Rock Werchter op Pukkelpop. Een gastoptreden doen bij Charlotte De Witte, met wie hij "You're mine" maakte, of Dimitri Vegas en Like Mike: het is nog iets anders dan een dancepubliek warm maken voor je eigen dromerige elektro.

Meest gelezen