VRT, Mediahuis en Sanoma krijgen geld van Google voor VR en gepersonaliseerde radio

Zowel Sanoma als Mediahuis en VRT krijgen geld van het Google Digital News Initiative, kondigden de mediabedrijven donderdag aan. Sanoma gaat met dat geld inzetten op Virtual Reality-storytelling, terwijl de VRT en Mediahuis gaan voor gepersonaliseerde radio.
ODD ANDERSEN

Sanoma, uitgever van onder meer Flair en Libelle, krijgt van Google Digital News Initiative 300.000 euro. Daarmee gaat het mediaconcern in samenwerking met het Belgische bedrijf Nuvia een gebruiksvriendelijk platform ontwikkelen, waarop zijn journalisten aan de slag kunnen met Virtual Reality.

"Bij een verslag over een modeshow zou je bijvoorbeeld op je favoriete outfit kunnen klikken, waarna je uitleg krijgt over het ontwerp van de designer", legt Goedele Soetemans van de B2B-afdeling uit. Sanoma wil de technologie gebruiken bij zijn berichtgeving over onder meer lifestyle, gastrononie en cultuur, en dat vanaf na de zomer.

Ook VRT en Mediahuis kregen donderdag te horen dat ze bij de winnaars zijn van het DNI. Zij krijgen 255.780 euro voor hun innovatieproject Wave, dat volgens de VRT op zoek gaat naar "een nieuwe luisterervaring die nieuwsverhalen en actuele thema's gepersonaliseerd kan brengen naar de gebruiker". De finale versies van de ontwikkelingen voor mobiele apps (voor gebruik in de auto) en smart speakers (voor gebruik tijdens activiteiten thuis), zullen rond juni 2018 voorgesteld worden.

Het DNI van Google werd twee jaar geleden opgericht om technologie en innovatie in de digitale nieuwsjournalistiek in Europa te ondersteunen en stimuleren. Donderdag werd de verdeling van de derde schijf fondsgelden bekendgemaakt, waarbij 107 projecten in 27 landen in totaal net geen 22 miljoen euro steun kregen.

Meest gelezen