Sporen naar Bordeaux en Rennes voortaan veel sneller
Er reden al een kleine twintig jaar hogesnelheidstreinen richting Bordeaux en Rennes, maar de echte hogesnelheidslijn reikte maar tot Tours en Le Mans. Vanaf daar moesten de TGV's verder over de klassieke spoorlijn.
De hogesnelheidslijn naar Bordeaux is ingehuldigd door minister van Leefmilieu Nicolas Hulot, die naar Rennes door president Emmanuel Macron. De 302 kilometer lange hogesnelheidslijn tussen Tours en Bordeaux heeft 9 miljard euro gekost, die tussen Le Mans en Rennes 3,4 miljard euro.
Tussen Parijs en Bordeaux komen er dagelijks 33,5 retourritten met de TGV, waarvan 18,5 rechtstreekse ritten, tussen Parijs en Rennes 29,5 retourritten waarvan 12,5 rechtstreeks. De Franse spoorwegmaatschappij SNCF verwacht over de twee nieuwe lijnen 4 miljoen reizigers extra te gaan vervoeren.Â
Later dit jaar wordt nog en hogesnelheidslijn tussen Nîmes en Montpellier in gebruik genomen. Het Franse hogesnelheidsnet zal dan 2.700 kilometer lang zijn.