Kortsluiting oorzaak van stroomstoring op Brussels Airport

De stroomonderbreking die vorige donderdag Brussels Airport in de ochtenduren een tijdlang lamlegde, werd veroorzaakt door een kortsluiting in een hoogspanningskast op de luchthaven. Dat bevestigt luchthavenuitbater Brussels Airport. Door de stroompanne liep vooral de bagageafhandeling in de soep.

De stroompanne zorgde even voor 5 uur donderdagochtend dat de bagageband volledig stil kwam te liggen. De noodgeneratoren sloegen wel aan, maar konden niet alles opvangen.

Brussels Airport benadrukt dat de noodgeneratoren ervoor gezorgd hebben dat de verlichting en het luchtkoelingssysteem in de vertrekhal onmiddellijk weer in werking traden. “De veiligheid op en rond het tarmac is op geen enkel moment in het gedrang geweest”, zegt woordvoerster Florence Muls.

“Dat de passagiers buiten voor de ingang van de vertrekhal werden verzameld, gebeurde om veiligheidsredenen. Vooral om te voorkomen dat teveel mensen op één en hetzelfde ogenblik in één grote ruimte aanwezig waren."

Duizenden reiskoffers

Grote problemen waren er wel met de reiskoffers van duizenden passagiers die manueel moesten worden verwerkt en tot bij het vliegtuig gebracht worden. Hierdoor zag Brussels Airlines zich genoodzaakt om vijf vluchten te schrappen. Alles samen liepen zo’n 40 vluchten vertraging op.

Bij Brussels Airlines moesten de koffers van zo’n 3.000 passagiers worden nagestuurd, de laatste zijn dinsdag op hun bestemming terechtgekomen, aldus een woordvoerder van de maatschappij.

Om de achtergebleven bagage zo snel mogelijk terug bij de eigenaars te krijgen, beslisten de drie Belgische luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines, TUI fly en Thomas Cook Airlines om de handen in elkaar te slaan en de bagage met elkaars vliegtuigen na te sturen.

Schadeclaim

Bij luchtvaartmaatschappij TUI fly, die vorige donderdag tien vluchten met vertraging moest laten vertrekken en honderden stuks bagage moest achterlaten, wordt de opgelopen schade momenteel geïnventariseerd. TUI fly overweegt de geleden schade te claimen bij Brussels Airport Company, aldus een zegsman. Brussels Airlines houdt alle onvoorziene kosten bij maar over een eventuele schadeclaim is er nog geen beslissing genomen.

Brussels Airport, dat in het voorbije jaar drie keer te kampen kreeg met een stroomonderbreking, onderzoekt nu hoe men dergelijke pannes in de toekomst kan voorkomen.

Meest gelezen