De Belgische kust blijft populair: hiervoor gaat u naar "de zee"

De kust ontvangt jaarlijks ongeveer 2,5 miljoen vakantiegangers in ‘commercieel logies’. Dat blijkt uit het ‘vijfjaarlijks kustonderzoek’ van Westtoer. Vakantiegangers in ‘commercieel logies’ verblijven in hotels, verhuurde vakantiewoningen, vakantieparken of –centra, jeugdlogies en kortkampeerplaatsen op campings.

Hiervoor gaat u naar de kust:

  • het is de ideale omgeving om tot rust te komen
  • u snuift er de gezonde zeelucht
  • het biedt een uniek decor van zee en strand
  • het is kindvriendelijk
  • er is een aantrekkelijk wandelaanbod
  • het is er gezellig

 

De troeven van de kust zijn sterk gerelateerd met de populaire activiteiten van de vakantiegangers: kuieren op de dijk, iets drinken op een terras, eten in een restaurant, (window)shoppen of lange wandelingen maken. En die laatste mogen best enkele uren duren.

Toenemende verjonging, dalende vergrijzing

De kust blijft een topbestemming in Vlaanderen. Het heeft een trouw publiek dat graag terugkomt, vaak naar dezelfde badplaats en hetzelfde logies. Toch ontdekken meer en meer nieuwe mensen de kust, 23% in 2015. Maar het trekt ook meer jongeren aan. Eén derde van de vakantiegangers is jonger dan 18 jaar en slechts 32% ouder dan 50. In 2011 was dit nog respectievelijk 27% en 40%. Kindvriendelijke investeringen lijken zo te lonen.

Hotels steeds populairder

Hotels zijn de favoriete verblijven en winnen aan populariteit, ten nadele van de verhuurde vakantiewoningen. Die komen minder op de markt, omdat eigenaars ze meer en meer zelf gebruiken als tweede verblijf. Onder de hotelgasten treffen we minder en minder Nederlanders aan. Hun aandeel daalde met 24% tegenover 2011. Nederland valt ook uit de top 3 van buitenlandse bezoekers. 19% van de vakantiegangers komt uit de buurlanden. Vooral Fransen, Duitsers en Luxemburgers houden van onze kust. Maar dé kustganger is en blijft dé Belg zelf.

Mobiliteit is belangrijk

De kustbezoeker is gesteld op zijn vrijheid. De auto maakt daar deel van uit. 84% komt met de auto, de trein heeft een grote achterstand (14%). De vakantieganger vindt de trein niet praktisch, niet flexibel genoeg of wil de auto aan de kust kunnen gebruiken. Want eens aan zee, verplaatst de toerist zich graag. Bijna zes op de tien blijft niet de hele tijd in de eigen badplaats en verplaatst zich langs de kust. Hiervoor gebruikt men ook vaak de kusttram.

Goed voor de lokale middenstand

Een vakantieganger legt de kust geen windeieren. Gemiddeld besteed hij 65 euro per persoon en per nacht. Iets minder dan de helft is voor logies, de rest is voor restaurants, shopping, terrasbezoeken. In totaal brengt het commercieel verblijfstoerisme de kust ongeveer 800 miljoen euro op. Met dank aan de big spenders, de Luxemburgers, de Britten en de Fransen.

Pijnpunten?

De vakantiegangers houden van de kust en zijn globaal gezien tevreden over hun verblijf. Ze houden van de sfeer en het ruime fiets- en wandelaanbod. Maar toch zijn er werkpunten. De kustgangers verwachten:

  • meer faciliteiten bij slecht weer
  • een betere prijs/kwaliteit in restaurants en cafés
  • bij Franstaligen: een nog grotere bereidheid tot het spreken van een andere taal
  • nog meer en beter comfort (parkeergelegenheden, aangepast voor ouderen/personen met een beperking)

Meest gelezen