Verkeerschaos in Antwerpen: "3 op de 10 wagens moeten uit het verkeer"

Voor de tweede dag op rij is het erg druk aan de Waaslandtunnel, op de Antwerpse Linkeroever. De verkeersdrukte is een gevolg van de zogenoemde knip in de Leien in het centrum van Antwerpen. "De files daar zullen niet oplossen als er geen structurele oplossing komt", zegt de Vlaamse Automobilistenvereniging, VAB.

Gisteren was het de eerste test voor de zogenoemde knip in de Antwerpse Leien, want het was de eerste werkdag waarop die onderbroken waren. Terwijl de verkeerssituatie in het stadscentrum zelf druk maar zeker niet chaotisch was, bleken de gevolgen voor het verkeer op de toegangswegen van een heel andere orde.

Vooral aan de Waaslandtunnel moesten bestuurders lang aanschuiven. Om de verkeersdrukte in Antwerpen zelf te beperken, werden op de verschillende toegangswegen naar de stad de verkeerslichten namelijk anders afgesteld. En daardoor liepen onder meer aan de Waaslandtunnel de wachttijden flink op.

Ook vanmorgen is het opnieuw lang aanschuiven in de richting van het stadscentrum. Bestuurders wordt aangeraden om via de Kennedytunnel of de Liefkenshoektunnel om te rijden. "Maar dat is eigenlijk niet echt een oplossing", zegt Maarten Matienko van de Vlaamse Automobilistenvereniging, VAB.

"3 op de 10 auto's moeten uit het verkeer, zeker tijdens de spits. Een aantal mensen zal moeten overstappen op een alternatief, zoals openbaar vervoer of een combinatie van wagen en openbaar vervoer. Maar zeker ook de fiets is zeer valabel omdat 1 op de 2 autopendelaars op fietsafstand van het stadscentrum wonen." 

Ondertussen wordt ook geopperd om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken om zo het verkeer te spreiden. "Maar ook dat zal niet helpen", zegt Matienko. "Integendeel, die strategie zal zelfs nog meer verkeer aantrekken en de tunnel heeft  ook maar een beperkte capaciteit."

De file van gisteren en vandaag is volgens Matienko bovendien nog maar een voorsmaakje van de chaos die in de herfst zal volgen. "Tijdens de zomervakantie zal het lijken alsof de verkeersdrukte is opgelost, omdat het minder druk is op de weg in juli en augustus. Maar als iedereen daarna weer aan het werk zal gaan, zullen we geconfronteerd worden met de moeilijkste periode. De werken duren anderhalf jaar lang, natuurlijk zal in oktober en november de verkeerschaos veel groter zijn, ook al omdat het weer dan slechter zal zijn en dus meer mensen zullen kiezen voor de auto. Daarom moeten er nu structurele oplossingen komen." 

Meest gelezen