United Airlines treft regeling met passagier na hardhandige verwijdering

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft een financiële regeling getroffen met de passagier die eerder deze maand hardhandig van een toestel werd gehaald. Het bedrag van de regeling is niet bekendgemaakt.

Dokter David Dao werd van het vliegtuig gehaald omdat er een overboeking was. Dat verliep niet zonder slag of stoot en de passagier raakte daarbij gewond. Beelden van het incident gingen de wereld rond en veroorzaakten een golf van verontwaardiging.

Beide partijen zijn nu tot een vergelijk gekomen. Daardoor is een eventuele rechtszaak van de baan. "We zijn blij dat we tot een vriendschappelijke oplossing zijn gekomen voor dit ongelukkige incident", meldt United Airlines. Op die manier probeert de luchtvaartmaatschappij ook de imagoschade te beperken.

Eerder vandaag liet United al weten voortaan 10.000 dollar te zullen aanbieden aan passagiers die hun zetel in geval van overboeking willen afstaan. De maatschappij wil overboeking voortaan ook zoveel mogelijk vermijden en zal geen beroep meer doen op ordediensten om iemand van een toestel te verwijderen.

Meest gelezen