Düsseldorf eert Marcel Broodthaers met retrospectieve
In Düsseldorf heeft de expo "Marcel Broodthaers, eine Retrospective" de deuren geopend. Tot midden juni krijgen de bezoekers er een overzicht van het indrukwekkende oeuvre van de Belgische kunstenaar.
Broodthaers is bij het grote publiek vooral bekend van zijn werk "De grote mosselpot", maar in wezen was hij een dichter. Taal is nooit veraf in zijn plastische kunst, net als kritiek op de kunst zelf.
De weduwe van Broodthaers, Maria Gilissen, heeft "Het Journaal" rondgeleid op de grote overzichtstentoonstelling. "De mosselschelpen die hij verwerkte in zijn werken, werden voor hem bijgehouden door een restauranthouder op de Grote Markt in Brussel. Ik haalde ze op en maakte ze schoon. Ik werkte op die manier mee aan de voorbereiding van zijn kunstwerken", aldus Gilissen.
De mossel (moule) is ook een mal (moule)
Marcel Broodthaers zag de mossel als een symbool van België. Daarnaast betekent mossel in het Frans ook hetzelfde als mal. Met zijn creaties bekritiseerde hij de naoorlogste kunstwereld.
De retrospectieve van Broodthaers in Düsseldorf besteedt ook veel aandacht voor het conceptueel werk "Musée d'Art Moderne". Dat was een fictief museum dat Broodthaers in de jaren 70 maakte.
Het werk werd op verschillende plaatsen tentoongesteld, ook in Düsseldorf. In het werk bekritiseerde de kunstenaar de manier waarop musea en kunstgalerijen omgingen met hedendaagse kunst.