Facebook gaat ook in Nederland nepnieuws aanpakken, maar benadering stuit op krititiek

Nederland is het derde Europese land waar Facebook de strijd wil aangaan tegen nepnieuws. Het bedrijf onderhandelt daar al enkele weken over met Nederlandse nieuwsorganisaties. Volgens de NOS gaan NU.nl en Nieuwscheckers op korte termijn berichten op Facebook controleren op hun waarheidsgehalte. Veel nieuwsorganisaties weigeren echter mee te werken. "Facebook heeft een probleem, niet wij", klinkt het.

Facebook kondigde eerder al aan dat het, zoals in de VS, ook in Duitsland en Frankrijk maatregelen wil nemen tegen nepnieuws. Nederland is het derde Europese land waar het bedrijf een dergelijk initiatief neemt. In alle drie de landen vinden dit jaar verkiezingen plaats. Vanuit verschillende hoeken werd druk uitgeoefend op Facebook om desinformatiecampagnes tegen te gaan.

De werkwijze in Nederland is dezelfde als in andere landen. Gebruikers kunnen melding maken van berichten waarvan ze de echtheid betwijfelen. NU.nl en Nieuwscheckers, een initiatief van de Universiteit Leiden, gaan de berichten dan factchecken. Pas als beide organisaties het nieuws als onwaar hebben bestempeld, zet Facebook dat erbij in de vorm van een banner.

Het bericht kan ook lager in het nieuwsoverzicht terechtkomen. Berichten verwijderen, zal Facebook niet doen. "We willen gebruikers meer context geven, zodat ze beter weten wat ze kunnen vertrouwen en delen", zegt Patrick Walker, hoofd media van Facebook in Europa, aan de Nederlandse NOS.

Ook veel kritiek op manier van doen van Facebook

Momenteel hebben enkel NU.nl en Nieuwscheckers zich geëngageerd om berichten op Facebook te factchecken, maar Facebook hoopt dat binnenkort nog meer Nederlandse nieuwsorganisaties hun medewerking verlenen.

Het ziet er niet meteen naar uit dat dat ook zal gebeuren, want de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ) heeft al kritiek geuit op deze manier van werken. Dat Facebook nieuwsorganisaties en bedrijven heeft benaderd om berichten te factchecken noemt algemeen secretaris Thomas Bruning van de NVJ "een ongezonde situatie".

Volgens Bruning zou Facebook zich zelf moeten verdiepen in het aanpakken van nepnieuws. "Dit bedrijf kan nu voor een koopje de eigen business verbeteren met de prestaties van anderen."

Een van de kranten die niet wensen mee te werken, is NRC. Volgens hoofdredacteur Peter Vandermeersch is nepnieuws op Facebook niet het probleem van de krant. "We bestrijden fake news zo goed en zo kwaad als we kunnen, maar het is gek dat Facebook ons daarvoor wil inzetten. Wij vinden dat niet wij, maar Facebook een probleem heeft."

Meest gelezen