Restaurants zien omzet dalen door Tournée Minérale

Zes op de tien restaurants hebben hun omzet zien dalen door de campagne Tournée Minérale, die mensen aanzette een maand lang geen alcohol te drinken. Dat blijkt uit een rondvraag van Horeca Vlaanderen en de Federatie van Belgische Drankhandelaars (FeBeD).

Uit een bevraging van Horeca Vlaanderen bij 392 horecaondernemers blijkt dat 62 procent van hen de voorbije maand minder alcoholische dranken heeft verkocht. De verkoop van niet-alcoholische dranken ging wel met bijna de helft vooruit.

De gevolgen op de omzet waren ook negatief. De helft van de uitbaters geeft aan dat de omzet achteruit is gegaan. Specifiek voor de restaurants ging het om 60 procent, in de helft van de gevallen was er een omzetdaling van meer dan tien procent.

Drankenhandel

Bij de drankenhandelaars wordt een gelijkaardig effect vastgesteld. De helft van hen geeft aan een negatieve impact te meten op het omzetcijfer van alcoholische dranken dat oploopt tot -15 procent ten opzichte van februari vorig jaar. Daartegenover staat maar een lichte stijging van 3 procent in waters, frisdranken en fruitsappen.

Drankenhandelaars stellen minder een daling vast in hun omzetcijfer bij cafés en tavernes, maar wel bij de restaurants en dan voornamelijk in de verkoop van wijnen.

Meer overleg

"Tournée Minérale heeft een aanzienlijke impact gehad op de sector", zegt Filip Vanheusden, voorzitter van Horeca Vlaanderen. "Vooral in de restaurants meten we een omzetdaling. Dat onderstreept het belang van wijnen en aperitieven voor de beleving en de rendabiliteit van een restaurant."

FeBeD is vragende partij om voor volgende edities in overleg te gaan met de initiatiefnemer, zodat de sector kan anticiperen op het aanbieden van alternatieven en hij niet de dupe wordt van deze actie. De helft van de horecazaken voorziet reeds in specifieke niet-alcoholische alternatieven zoals mocktails of alcoholvrije aperitieven.

Meest gelezen