Disney zet "antisemitische" vlogger PewDiePie op de keien

Disney heeft alle banden met de Zweedse vlogger PewDiePie verbroken omdat hij "te ver is gegaan in zijn provocaties". Disney werkt samen met de populairste mens op YouTube via Maker Studios, dat de reclameregie voor verschillende vloggers voor zijn rekening neemt. PewDiePie weerlegt de beschuldigingen van antisemitisme. "Ik wil gewoon laten zien hoe gek de moderne wereld is. De mensen zouden alles zeggen voor een handvol dollars."

De populaire vlogger PewDiePie heeft de voorbije maanden heel wat kritiek gekregen voor verschillende provocerende filmpjes die hij op YouTube heeft gepost.

In een van zijn controversiële video's heeft hij twee indianen betaald met een crowdfundingsactie om te poseren met een bord waarop "Dood aan alle joden" staat. In een ander filmpje toonde hij foto's van hakenkruizen die werden gemaakt door fans. Ook het volkslied van nazi-Duitsland en een Hitlergroet waren te zien op zijn kanaal.

Voor Disney is de maat nu vol. Het Amerikaanse mediabedrijf wil niets meer te maken hebben met de vlogger en knipt alle banden tussen Disney en PewDiePee door. PewDiePie ontkent met klem dat hij een antisemiet of racist is. Hij wil met zijn video's aantonen hoe gek de moderne (online) wereld is. "Mensen zouden alles doen voor een handvol dollars, maar ik begrijp dat sommige grappen provocerend zijn", klinkt het.

PewDiePee heeft meer dan 60 miljoen volgers op zijn YouTubekanaal en is daarmee de meest gevolgde mens op de sociaalnetwerksite. Hij zou in 2016 15 miljoen dollar verdiend hebben met zijn werk op YouTube. De Zweed PewDiePie (27) heet in het echt Felix Kjelberg en woont en werkt in Bristol in Groot-Brittannië.

Vorig jaar werd hij tijdelijk geschorst door microblogsite Twitter omdat hij grappen had gemaakt over "de zogenaamde Islamitische Staat".

Meest gelezen