Bijna ramp op 1 januari: Vliegtuigen kruisen elkaar rakelings

Op de eerste dag van het nieuwe jaar zijn ei zo na twee vliegtuigen boven Oost-Vlaanderen gebotst. De afstand tussen de twee vliegtuigen bedroeg amper 90 meter verticaal en 1.370 meter horizontaal. Het Egyptische vliegtuig zou maar liefst drie keer een instructie genegeerd hebben.

De Air Accident Investigation Unit (AAIU), onderdeel van de federale overheidsdienst Mobiliteit, is een onderzoek gestart naar een ernstig incident op nieuwjaarsdag in het luchtruim boven Oost-Vlaanderen. Eerst was spraken van boven Gent, maar het blijkt uiteindelijk boven Kruishoutem te zijn. Een Egyptisch vrachtvliegtuig, een Airbus A300 via Keulen onderweg naar Caïro, dat opgestegen was op de luchthaven van Oostende botste bijna met een passagierstoestel van Air France. De Airbus A320 was op weg van Parijs naar Amsterdam. 

Het toestel bevond zich op 22.000 voet, omgerekend zo'n 6.000 meter hoogte, en was aan het dalen toen het bijna in botsing kwam met het EgyptAir vrachtvliegtuig, dat aan het klimmen was naar 21.000 voet. Volgens de eerste resultaten van het onderzoek negeerde de bemanning van het EgyptAir vrachtvliegtuig tot drie keer toe instructies van de verkeersleiding om zijn vlieghoogte aan te passen en niet verder te klimmen.

Toen de beide vliegtuigen elkaar gevaarlijk dicht naderden, trad het zogenaamde TCAS waarschuwingssysteem in werking. Daarbij weerklinkt in de cockpit een alarmsignaal om de bemanning op het nakende gevaar te wijzen. Maar ook daaraan gaf het Egyptische toestel geen gevolg.

De afstand tussen de twee vliegtuigen bedroeg volgens een voorlopig rapport amper 300 voet of 90 meter verticaal en horizontaal 0,74 zeemijlen of 1.370 meter. In het voorlopig rapport spreekt men van een “serieus incident”. Er zal nu een eindverslag opgemaakt worden dat samen met de veiligheidsaanbevelingen nadien aan het Directoraat-Generaal Luchtvaart en andere betrokken instanties bezorgd wordt.

"Incident onmiddellijk gemeld"

Belgocontrol heeft het incident onmiddellijk gemeld aan de AAIU. "Het onderzoek zal moeten uitwijzen wat er gebeurd is", zegt Dominque Dehaene van Belgocontrol. "Het blijkt dat een van de vliegtuigen te snel en te steil is blijven stijgen, ondanks instructies van onze mensen en dat daardoor de vliegtuigen te dicht bij elkaar zijn gekomen. Uit de eerste bevindingen blijkt dat onze mensen correct hebben gehandeld."

Meest gelezen