Nooit eerder zo weinig verkeersdoden in ons land
De cijfers komen van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "Nog nooit waren er minder letselongevallen en vielen er zo weinig doden op onze wegen", meldt het BIVV in zijn Verkeersveiligheidsbarometer.
Het aantal doden ter plaatse daalde in alle gewesten van België:
- in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (-5),
- in het Waals Gewest (-24)
- en in het Vlaams Gewest (-26).
De grootste daling van het aantal dodelijke slachtoffers is er in Oost-Vlaanderen (-14 doden) en Limburg (-13 doden). In Antwerpen (-2 doden) en Vlaams-Brabant (-1 dode) is er ongeveer een status quo. In West-Vlaanderen is er een lichte stijging (+4 doden).
Het aantal letselongevallen vertoont een ander patroon. In West-Vlaanderen (-3,4 procent) en Oost-Vlaanderen (-2,8 procent) is er een lichte daling. In Vlaams-Brabant wijzigt er nauwelijks iets (+0,6 procent) terwijl er in Antwerpen (+ 4,8 procent) en Limburg (+ 2,0 procent) wel een stijging is van het aantal ongevallen waarbij iemand gewond raakte.
Meer ongevallen met fietsers, minder met bromfietsen
Het aantal letselongevallen steeg bij voetgangers (+1,6 procent), lichte vrachtwagens (+1,8 procent) en fietsers (+3,9 procent). Fietsongevallen namen vooral toe in Brussel (+18,2 procent) en ook in Vlaanderen (+3,5 procent). Er wordt overigens al sinds 2004 een opmerkelijke stijging van het aantal fietsongevallen in Brussel opgetekend.
De meest opvallende gunstige tendens is de daling van het aantal letselongevallen met bromfietsen (-6,5 procent). Nooit eerder waren er minder ongevallen met bromfietsen dan in de eerste 9 maanden van 2016.
"In de volgende maanden worden verschillende maatregelen van kracht die de resultaten nog moeten verbeteren", zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in een commentaar. "Het gaat dan om de aanpak van recidivisten en de strijd tegen alcohol achter het stuur."
"Hartverwarmende cijfers"
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden met de daling. "Dit zijn hartverwarmende cijfers in deze periode van het jaar. We hebben met het Vlaams verkeersveiligheidsplan ook onze nek uitgestoken. We hebben ook controversiële maatregelen genomen, op het vlak van rijopleiding en van meer controle. Als je ziet dat dat vruchten afwerpt, ook al is slechts een fractie ervan te wijten aan beleidskeuzes die we gemaakt hebben, dan blijkt het toch meer dan de moeite waard te zijn."