Mini-Europa blijft op de Heizel

Het park Mini-Europa blijft op de Heizel en wordt geïntegreerd in het NEO-project. Het tropisch zwembad Océade blijft zeker tot in oktober 2018 open, dat is langer dan gepland. Brussels Expo, Océade en Mini-Europa en het partnerschap Néo Europea hebben het akkoord daarover vanmorgen ondertekend.

"Deze ondertekening biedt garanties voor de seizoenen 2017 en 2018", aldus Thierry Meeùs, afgevaardigd bestuurder van beide attracties. "Ik ben blij dat ik het personeel kan melden dat de werkgelegenheid verlengd wordt."

Volgens Philippe Close, de voorzitter van Brussels Expo en schepen van de stad Brussel, is deze oplossing de beste voor beide partijen. "Hierdoor kan Océade zo lang mogelijk openblijven zonder dat het een obstakel wordt voor de bouwwerken aan het project NEO I."

Hij kan zich ook perfect vinden in de oplossing die voor Mini Europa uit de bus kwam. De attractie zal een volledige renovatie ondergaan en daarna deel uitmaken van het nieuwe shopping en entertainmentpark NEO. Ook burgemeester Yvan Mayeur (PS) noemt dit "heel goed nieuws". 

Omstreden projecten

NEO is samen met Docks Brussel en Uplace een van de drie grote projecten die de komende jaren in de ruime omgeving van Brussel hadden moeten verschijnen. Docks Brussel, aan de Van Praetbrug, is de enige die intussen gerealiseerd is. Het winkelcentrum opende anderhalve maand geleden de deuren en staat intussen ook al weer te koop. De vele kritiek vooraf op de mogelijke mobiliteitsproblemen rondom het Van Praetkruispunt lijkt intussen wel wat weggeëbd.

Het reconversieproject Uplace in Machelen worstelt al jaren met felle tegenkanting uit verschillende hoeken en lijkt te verzanden in diverse juridische procedureslagen. Het geplande shoppingcentrum kreeg dan wel groen licht van de Vlaamse regering, maar verloor eerder dit jaar zijn bouwvergunning door een arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Toch hoopt Uplace nog steeds om begin 2017 de eerste spade te kunnen steken.

Ook NEO kreeg te maken met tegenkanting, onder meer van buurtbewoners. De Raad van State volgde en oordeelde dat de mobiliteitsproblemen en het milieueffectenrapport onvoldoende onderzocht waren. Daardoor zagen de projectontwikkelaar en de stad Brussel zich verplicht om hun plannen aan te passen. Het project gaat nu door het leven als NEO I.

Meest gelezen