Tweedeverblijvers spenderen elk jaar 1,1 miljard euro aan kust

De tweedeverblijvers aan de kust geven er elk jaar 1,1 miljard euro uit, goed voor ongeveer 41 procent van alle bestedingen gegenereerd door het toerisme aan de kust. Dat blijkt uit cijfers van het provinciebedrijf Westtoer, dat voor het eerst een studie gemaakt heeft over het fenomeen. Er zijn ruim 94.000 vakantiewoningen aan onze kust.
Ricardo Smit

Tweedeverblijvers hebben een ontzettend grote economische waarde voor de kust. De vakantiewoningen staan namelijk in voor 21 miljoen overnachtingen aan de kust: 7,5 miljoen door huurders en 13,6 miljoen door het eigen gebruik of het zogenaamde tweedeverblijfsgebruik. Dat betekent dat bijna de helft van alle overnachtingen, 46 procent om precies te zijn, van tweedeverblijvers komt.

Knokke-Heist is het populairst bij tweedeverblijvers met ongeveer 20.000 woningen, gevolgd door Koksijde en Middelkerke met 16.000 tweede verblijven.

Vooral Vlamingen hebben 2e verblijf aan zee

De tweedeverblijvers komen voor 71 procent uit Vlaanderen, 14 procent uit Wallonië en 7 procent uit Brussel. Gemiddeld geven zij 41 euro per persoon per nacht uit aan de kust. Slechts 12 euro gaat naar boodschappen, de rest wordt besteed op restaurant, bij handelaars of in andere horeca-aangelegenheden.

Gemiddeld is een vakantiewoning 73 nachten per jaar bezet. Daarvan zijn 49 nachten voor rekening van de tweedeverblijvers die gespreid in het jaar naar zee komen, maar ook vooral op piekmomenten aan de kust willen vertoeven, zoals in de paasvakantie en rond 21 juli en 15 augustus. Amper 13 procent verhuurt zijn woning.

Bijna de helft van de tweedeverblijvers is ouder dan 65 jaar, waardoor het clichébeeld van een grijze kust min of meer wordt bevestigd. Toch heeft ruim een kwart van de eigenaars nog inwonende kinderen, wat duidt dat de kust ook interessant is voor jonge gezinnen.

Uitwaaien aan zee

Driekwart koopt een tweede verblijf vooral om aan de dagelijkse sleur te ontsnappen, al dan niet met familie of vrienden. Ruim 60 procent geeft aan dat alle seizoenen interessant zijn voor een verblijf en bijna evenveel eigenaars geven aan dat de nabijheid van zee en strand belangrijk is.

De meeste tweede verblijven bevinden zich dan ook dicht bij de zee, en minder in het hinterland. Veel eigenaars, ruim een derde, zien een tweede verblijf aan de kust ook nog altijd als een uitstekende belegging.

Sociale interactie verbeteren

Westtoer wil nu met al die cijfers aan de slag gaan. Zo is het duidelijk dat bijna alle tweedeverblijvers naar de kust komen met de wagen. Eens op hun bestemming, gebruiken ze die wagen echter nog amper. Tweedeverblijvers vragen ook om gebruik te kunnen maken van gemeentelijke voorzieningen, zoals het containerpark. En ze vragen ook om een inwonerskorting, bijvoorbeeld in het zwembad, of een parkeerkaart.

Via het Europese Interreg V-programma dat in 2017 wordt uitgerold, wil Westtoer de sociale interactie verbeteren en het gemeenschappelijk gebruik van voorzieningen stimuleren.

Meest gelezen