Bondgenotenlaan in Leuven vanaf morgen eenrichting voor auto's

Vanaf maandag 5 december wordt het nieuwe verkeerscirculatieplan voor de Leuvense binnenstad ook in het laatste noordoostelijke stadsdeel doorgevoerd. Meest opvallende verandering is het feit dat de Bondgenotenlaan, de hoofdstraat die het station verbindt met de Grote Markt, in de richting van het centrum eenrichting wordt voor auto's. De tweede rijstrook wordt een busbaan die ook door taxi's en fietsers mag worden gebruikt.
(Illustratie: Googlemaps)

Door het verkeerscirculatieplan, dat sinds eind augustus gefaseerd wordt ingevoerd, werd de voetgangers- en autoluwe zone in het Leuvense stadshart uitgebreid. De resterende binnnenstad werd verdeeld in vijf zones, waartussen geen autoverkeer meer mogelijk zal zijn. Via verkeerslussen, met een parking aan het einde, worden bestuurders telkens weer naar de ring geleid.

In het laatste stadsdeel loopt de verkeerslus vanuit de ring aan de Van Monsstraat, via de Minckelersstraat en de Vaartstraat naar de Vaartkom, waar men terug de ring kan oprijden. De parkings langs deze verkeerslus bevinden zich in de Minckelersstraat en Diestsestraat, de "shop&go"-plaatsen rond de Diestsestraat en Bondgenotenlaan.

Komend voorjaar wordt ook het Justus Lipsiusplein langs de Bondgenotenlaan heringericht, waarna men de Bondgenotenlaan niet meer zal kunnen inrijden vanuit de Leopoldlaan. Vanaf maandag geldt er wel al een knip tussen de Bondgenotenlaan en de Justus Lipsiusstraat. Bussen zullen voortaan in de binnenstad ook niet meer dan 20 kilometer per uur mogen rijden.

Ondergrondse parking

Met de invoering van deze laatste fase is de klus echter nog niet helemaal geklaard. In het noordwestelijke stadsdeel plant het stadsbestuur nog een ondergrondse parking onder het Bruulpark voor circa 600 wagens. Als deze parking klaar is, wordt de Vismarkt, die momenteel dienst doet als publieke stadsparking, en omgeving onderdeel van het voetgangersgebied.

Na de realisatie van de nieuwe bruggen over de Vaartkom die het Engels Plein en het Artoisplein verbinden, komt er een knip aan de Burchtstraat die onder meer het sluipverkeer van de Mechelsesteenweg moet inperken.

Voorts plant het stadsbestuur nog de herinrichting van een aantal pleinen in de binnenstad die door het verkeerscirculatieplan verkeersvrij of -luw geworden zijn.

Meest gelezen