Dieselwagens uit het centrum: wel in Parijs en Athene, niet in Vlaamse steden

De Vlaamse centrumsteden hebben voorlopig geen plannen om alle dieselwagens uit het stadscentrum te bannen. Dat blijkt uit een rondvraag van VRT Nieuws. Antwerpen en Gent werken wel aan een lage-emissiezone.

De burgemeesters van Parijs, Madrid, Athene en Mexico-stad hebben zopas aangekondigd dat zij tegen 2025 alle dieselwagens uit de stad willen bannen. Ze doen dat om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren. De burgemeesters beloven tegelijk al het mogelijke te doen om het gebruik van elektrische en hybride wagens en wagens op waterstof te promoten.

Ook in de Vlaamse centrumsteden wordt er nagedacht over de relatie luchtkwaliteit-verkeer, maar de plannen om daar iets aan te doen zijn minder drastisch dan het volledig bannen van dieselwagens uit de stad. Een eerste aanzet is het invoeren van lage-emissiezones in Antwerpen en Gent. In Antwerpen wordt de lage-emissiezone in februari volgend jaar ingevoerd, in Gent is het nog wachten tot 2020.

LEZ

Een lage-emissiezone (LEZ) is een afgebakend gebied waarbinnen bepaalde voertuigen worden geweerd wegens hun vervuilende uitstoot, uitgedrukt in euronormen.

De Vlaamse regering heeft vorig jaar een kader uitgewerkt, waarin bepaald wordt welke wagens geweerd mogen worden. Zo zullen in de zone in Antwerpen geen dieselauto's binnen mogen met een euronorm die kleiner is dan 4. (Euro 3-diesels met roetfilter mogen nog wel binnen). Ook de meest vervuilende benzinewagens (Euro 0) mogen overigens de stad niet meer in. Antwerpen kan de meest vervuilende wagens eventueel nog wel toelaten onder voorwaarden, zoals bijvoorbeeld het betalen van een zekere tol.

De Vlaamse normen worden in de loop van de tijd ook strenger. Zo zal een dieselwagen vanaf 2020 minstens een euronorm 5 moeten hebben en vanaf 2025 worden alleen euronorm 6 diesels toegelaten.

Autoluw

Het bannen van dieselwagens is niet de enige manier waarop de centrumsteden de luchtkwaliteit willen verbeteren. In verschillende steden wordt er hard ingezet op het autoluw maken van het centrum. Zo hebben Gent en Leuven recent nog de voetgangerszone in het centrum uitgebreid en met circulatieplannen wordt het verkeer ontmoedigd het centrum binnen te rijden en aangemoedigd om de ring te gebruiken.

Hasselt is van plan het gebruik van elektrische wagens te promoten, onder meer door het installeren van een aantal laadpalen. In afspraak met De Lijn heeft Leuven een snelheidsbeperking voor bussen in het centrum ingevoerd en op termijn zullen er ook alleen nog hybride bussen door de stad rijden.

Langs verschillende kanten wordt ook gewacht op een Vlaams initiatief, zodat er geen verschillende normen in de steden zouden gelden. Mechelen en Leuven verkeren in dat geval, al zouden zij natuurlijk aan de slag kunnen gaan met de normen die de Vlaamse regering vorig jaar heeft vastgelegd. Die zijn duidelijk gecommuniceerd, zegt de woordvoerder van minister Joke Schauvliege en eenvoudig terug te vinden op de website van de Vlaamse overheid.

Meest gelezen