Vliegende "bob-up-controles" moeten verklikkers te snel af zijn

De politie gaat zijn bob-campagne dit eindejaar anders aanpakken. Om verklikkers via sociale media te snel af te zijn, komen er meer vliegende brigades. Agenten zullen zich na een kwartier al verplaatsen naar een andere locatie, schrijven de kranten van Mediahuis.

"We willen de kwaliteit van onze controles verhogen. Daarom moeten onze politiediensten slim te werk gaan. En dat kan door snelle en korte controles te organiseren. Tijdens de komende bob-campagne zal je die nog vaker zien", zo laat het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) weten.

De nieuwe bob-campagne start al eind deze maand. Er komen niet enkel vliegende brigades, maar ook extra patrouilles, die zich vooral moeten focussen op opvallend rijgedrag.

"Pakkans gevoelig vergroten"

Volgens Peter Dewaele van de federale politie moeten bestuurders tijdens de bob-campagne meer dan nu het gevoel hebben dat ze altijd en overal gecontroleerd kunnen worden. "De hele autosnelweg urenlang afzetten en daar iedereen controleren: dat gaat we minder doen. We zien dat die controles via de sociale media snel aan de grote klok worden gehangen. Er komen meer opstellingen aan een oprit of afrit die pakweg een halfuur zullen duren", zo legt hij uit in "De ochtend".

"Daarnaast gaan we ook meer personeel voorzien in voertuigen. Op die manier kunnen we sneller uitrukken om mensen aan de kant te zetten, waardoor de controles efficiënter worden", aldus Dewaele, die ontkent dat de focus van alcoholcontroles te veel in de eindejaarsperiode ligt. "Als je weet dat we in totaal vorig jaar 1.200.000 bestuurders gecontroleerd hebben, en dat het streefcijfer van de bob-campagne op 250.000 lag, dan klopt die bewering niet."

Dewaele benadrukt ook dat niet het aantal ademtesten de focus van de campagne moeten zijn, wel het terugdringen van het aantal doden op onze wegen. "Om controles te vermijden zoeken veel mensen immers de kleinere wegen gaan op. En laat net daar onze jongeren rondfietsen als ze 's nachts van een fuif komen."

Streefcijfer

Het doel voor de bob-campagne is hetzelfde als vorig jaar: 250.000 alcoholcontroles afnemen. Dat streefcijfer werd in 2015 ruimschoots gehaald. Vorig jaar werden 409.000 bestuurders gecontroleerd. Slechts 2,5 procent, oftewel 1 op de 40 blies positief, het laagste percentage ooit.

Of dat cijfer dit jaar wordt gehaald, valt af te wachten. "Onze organisatie staat onder druk, door de terreurdreiging en de vluchtelingenstroom. We kunnen alleen hopen dat de cipiers niet gaan staken dit najaar. Maar de wegpolitie zal zeker voldoende inzetten op de bob-campagne dit jaar", zegt Dewaele daarover.

Meest gelezen