Bombardier dreigt naast megabestelling van De Lijn te grijpen

De Lijn geeft de voorkeur aan het Spaanse bedrijf CAF om 146 nieuwe trams te bouwen. Het is de grootste bestelling ooit van trams voor de Vlaamse vervoersmaatschappij. De Canadese constructeur Bombardier, dat een filiaal in Brugge heeft, was ook kandidaat, maar kreeg te horen dat het niet de bevoorrechte bieder is. Het bedrijf besliste daarom een klacht in te dienen bij de Raad van State. Volgens de vakbonden is het "duidelijk dat er geen correcte beslissing is genomen."

De Lijn wil 146 nieuwe trams kopen, goed voor een bedrag van 320 miljoen euro. Dat maakte het bekend in 2015. Volgens Hilde Crevits (CD&V) - die ten tijde van de aanbesteding minister van Mobiliteit was - was het de grootste bestelling ooit van trams bij De Lijn. De toestellen moeten deels de oude vloot vervangen, maar er komen ook extra trams bij. Ze zullen worden ingezet aan de kust, in Antwerpen en Gent. In 2018 zouden de eerste nieuwe toestellen in het straatbeeld moeten verschijnen.

Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (Grupo CAF) is gevestigd in Zaragoza, in Spanje. Trams van CAF rijden nu al in verschillende Spaanse steden, maar ook in Nantes, Besançon, Boedapest en Edingburgh.

Twee bedrijven hadden zich kandidaat gesteld voor het reuzenorder: de Spaanse tram- en treinbouwer CAF en het Canadese Bombardier, dat een vestiging heeft in Brugge. Die eerste krijgt de voorkeur, maar Bombardier tekent nu wel protest aan. De zaak staat op 22 november op de agenda bij de Raad van State, bevestigt Mieke Delarivière, woordvoerder bij Bombardier.

"De Lijn heeft op basis van de twee ingediende offertes een advies geformuleerd over met welke van de twee partners verdere gesprekken zullen worden gevoerd", legt ACV-vakbondsafgevaardigde Steven Bogaert uit. "CAF heeft daar meer punten behaald dan Bombardier."

Volgens Bogaert heeft de Canadese constructeur echter voldoende redenen om die beslissing aan te vechten. "De Lijn baseert zich voor het advies op verschillende parameters. Een aantal van die parameters tonen echter duidelijk aan dat er geen correcte beslissing is genomen. Het is nu aan de Raad van State om zich daarover uit te spreken", verklaart de vakbondsafgevaardigde.

De Lijn zelf wil niet reageren en zegt zich te houden aan de aanbestedingsprocedure.

Brugge

Wat de gevolgen voor de fabriek in Brugge zijn als het bedrijf de procedure verliest, is nog niet bekend, aldus Delarivière. "Elk order is natuurlijk belangrijk. Zeker op onze thuismarkt proberen we orders binnen te halen."

"In eerste instantie spreken we wel al over 70 mensen die vanaf 2018 geen werk meer hebben", vult Bogaert aan. "Bovendien vrees ik voor de reactie van de Europese directie, wanneer blijkt dat we de Vlaamse bestellingen niet kunnen binnenrijven. Dat zal grote vraagtekens opleveren." 

Tien dagen geleden was er nog onrust in de Brugse fabriek toen de Canadese moedermaatschappij bekendmaakte dat ze wereldwijd 7.500 banen wil schrappen. De vakbonden hadden daarop een overleg met de directie, waar "matige positieve signalen" werden gegeven. Als het bedrijf het order van De Lijn zou binnenhalen, zouden alle 250 arbeiders kunnen blijven, klonk het toen. Bij Bombardier Brugge werken zo'n 500 mensen.

Meest gelezen