Murielle Scherre: "De kleintjes creëren, de groten kopiëren"

De Gentse lingerieontwerpster Murielle Scherre vindt het niet kunnen dat keten H&M haar allereerste beha­ontwerp gekopieerd heeft en voor een spotprijs aanbiedt in zijn winkels. "Het is niet de eerste keer", reageert ze bij "Hautekiet" op Radio 1. "Maar het zijn altijd de kleintjes die creëren en de groten die kopiëren."
Het "Fast girls"-ontwerp dat gekopieerd werd.

De beha waar het allemaal om draait, is het "Fast girls"-model, al jaren een van de populairste modellen van het merk La Fille d'O. Het was een klant die haar op de gelijkenis attent maakte, meldt Het Nieuwsblad. Scherre bestelde prompt ook zelf een exemplaar en bevestigt dat je het verschil bijna niet kunt zien. Het verschil zit wel in de prijs: een origineel exemplaar kost 120 euro, de kopie 19,99 euro.

Scherre is kwaad. "Maar een beetje maar", relativeert ze. "Het valt goed mee, ik ben het intussen al gewoon, want het is niet de eerste keer dat het gebeurt." Ze benadrukt ook dat er geen enkele onafhankelijke ontwerper is die dit in zijn of haar carrière nog niet heeft meegemaakt.

"Ontwerpers brengen innovatie", legt Scherre uit. "Maar je moet seizoen na seizoen met nieuwe dingen komen en daar kruipt veel geld, tijd, moeite en know-how in. Het zware werk zit erin om er als eerste mee af te komen." H&M kopieert nu pas haar allereerste beha. "Zij hebben er wel 14 jaar over gedaan", lacht Scherre.

Naar de rechter?

Toch denkt de ontwerpster niet dat ze juridische stappen gaat ondernemen tegen de keten. "Het is het verhaal van David tegen Goliath. Het zijn altijd de kleintjes die creëren en de groten die kopiëren."

Volgens advocaat Dieter Geernaert, gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, is het "misschien wel tijd om grenzen te stellen" en gerechtelijke stappen te ondernemen. "Ze ziet een deel van haar winst verdwijnen. Het auteursrecht biedt voldoende bescherming, maar er is inderdaad een kost aan verbonden om dit af te dwingen."

Meest gelezen