Leraar van het Jaar is "warme" lerares die leerlingen verbindt

Chris Schippers (54), lerares sociale vorming in de stedelijke buso-school De Leerexpert in Brasschaat, is door het onderwijsblad Klasse verkozen tot "Leraar van het Jaar 2016". De collega's, leerlingen en hun ouders die Schippers hebben voorgedragen prijzen haar enthousiasme en zorgzaamheid. "Chris maakt het contact tussen gewone en "buitengewone" leerlingen doodnormaal", klinkt het in het rapport van de jury.

Met de verkiezing wil het onderwijsblad "Klasse" elk jaar symbolisch alle onderwijsmensen in de bloemen zetten. Chris Schippers zet als leerkracht sociale vorming al jaren haar schouders onder allerlei schooloverstijgende inclusieprojecten.

Daarbij laat ze kinderen met verschillende achtergronden in elkaars leefwereld doordringen: kinderen met een beperking, OKAN-leerlingen met een taalachterstand, leerlingen uit een lagere en secundaire school en leerlingen dans. "Op die manier maakt ze het contact tussen gewone en "buitengewone" kinderen doodnormaal", vindt de jury van Klasse. "Chris geeft onze leerlingen kansen die ze nooit in hun leven vergeten", voegt Lieve Van Hoeylandt, directeur van de school daar nog aan toe.

"Extra's maken het verschil"

Het onderwijsblad "Klasse" wil met deze verkiezing symbolisch alle onderwijsmensen in de bloemetjes zetten. De vraag die leerlingen, ouders en collega's moesten beantwoorden was "Wat vind jij zo geweldig aan die ene leraar?".

Er kwamen maar liefst 2.000 nominaties binnen, voor 750 leerkrachten. Opvallend daarbij was dat niemand vakkennis vermeldde. "Dat wordt beschouwd als een minimumvereiste", zegt prof. dr. Antonia Aelterman. "Het is alles wat daarbovenop komt, dat het waard maakt om iemand te nomineren. Zorgzaam, lief, geduldig, luistervaardig, positief … blijken dan die extra's te zijn die het verschil maken."

"Als er onvoldoende aandacht is voor het affectieve klimaat, dan blijft er alleen die leraar-vakexpert over, en dan mis je iets cruciaals. Want als je je niet goed voelt bij een leraar, doe je ook geen inspanningen om iets bij te leren", aldus nog Aelterman.

De jury maakte uit de 750 nominaties een selectie van 50 topgenomineerden. Zij kregen op hun beurt nog eens 30.000 "virtuele schouderklopjes" van leerlingen, collega's en ouders via Facebook. "De onderwaardering voor leerkrachten is een mythe", klinkt het dan ook bij Klasse.

Meest gelezen