Aantal klachten over luchthaven Deurne fors gestegen

In 2015 hebben 504 mensen een klacht ingediend tegen de luchthaven van Deurne. In 2014 waren dat er slechts 36, zo blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Ingrid Pira heeft opgevraagd bij Vlaams minister Weyts (N-VA). Volgens Pira heeft die piek te maken met de omvorming van Deurne van "zakenluchthaven" tot "toeristische luchthaven". Volgens N-VA-parlementslid Annick De Ridder wordt het verzet tegen de luchthaven "politiek aangestookt".

De voorbije jaren lag het aantal klachten (het gaat om klachten van "unieke" personen, dus abstractie van mensen die meer dan één klacht indienen) over de luchthaven van Deurne telkens rond de 30. In 2015 piekte die teller plots naar 504.

Voor Vlaams parlementslid Ingrid Pira (Groen) komt die stijging niet als een verrassing. Volgens haar heeft het te maken met het veranderde profiel van de luchthaven. "Minister Weyts had dit kunnen weten. Vroeger was Deurne een kleine zakenluchthaven, daarvoor is ze ook altijd bedoeld geweest. Maar ze is op korte tijd geëvolueerd naar een toeristische luchthaven. Sinds in april 2015 lagekostmaatschappijen zoals Jetairfly naar vakantiebestemmingen vliegen, stijgt het aantal klachten van omwonenden spectaculair", aldus Pira.

"Klachten ernstig nemen"

De klachten gaan van geluidsoverlast tot kerosinegeur en laagvliegende toestellen. "Het bewijst dat een dergelijke luchthaven niet thuishoort in een dichtbevolkt gebied op nauwelijks enkele tientallen kilometers van de nationale luchthaven."

De Groen-politica verwacht ook dat het aantal klachten nog zal toenemen. "De uitbaters van Deurne stellen dit voorjaar nieuwe bestemmingen in het vooruitzicht, en de cijfers over 2015 zijn maar relevant vanaf april 2015".

Pira roept de regering op de klachten ernstig te nemen. "Punt is dat er vroeger geen klachten waren en nu wel. En dat de omwonenden ervoor gekozen hebben om in de buurt van een kleine zakenluchthaven te wonen en geen groter wordende toeristische. Mensen voelen zich bedot en begrijpen niet dat toeristische of economische motieven belangrijker zijn dan de leefkwaliteit van de duizenden omwonenden".

N-VA: "Gestook uit linkse hoek"

N-VA-parlementslid Annick De Ridder laat een heel ander geluid horen. Volgens haar is de toename van het aantal klachten ook toe te schrijven aan "georganiseerd gestook uit linkse hoek". "Er wordt gewerkt met voorgedrukte pamfletten en klachtenmails", aldus De Ridder.

De Ridder erkent dat het belangrijk is het draagvlak voor de luchthaven te bewaken en om dus goed te communiceren met de omwonenden. Daarom vindt ze het ook jammer dat vijf procent van de klachten te maken hebben met nachtvluchten. "Terwijl er helemaal geen nachtvluchten zijn in Deurne. Het gaat om nachtvluchten van of naar Zaventem die boven Deurne circuleren, maar die niets met de activiteiten van de luchthaven van Deurne te maken hebben. Daarom vraag ik aan de luchthavenautoriteiten om via Belgocontrol besprekingen op te starten over deze bewegingen", aldus De Ridder.

Partijgenoot en Vlaams minister Ben Weyts spreekt over "een georchestreerde campagne van enkele politieke partijen". "Enkele partijen trachten daar garen bij te spinnen, maar uiteindelijk gaat het om amper 500 unieke klachten op enkele maanden tijd. Dat vind ik nog best meevallen. Het aantal vluchten en het aantal jobs in Deurne neemt toe. De Antwerpse economie groeit duidelijk. Daar kan je enkel positief over zijn."

Weyts benadrukt ook dat alles in Deurne binnen de voorwaarden voorloopt zoals die in de milieuvergunning zijn opgelegd.

Kurt Desplenter

"Ongerustheid wegnemen door transparante communicatie"

De directie van de luchthaven van Deurne erkent dat er in 2015 een pak meer klachten waren van omwonenden, maar stelt dat er volop maatregelen genomen worden, vooral op het vlak van communicatie.

"Sinds de toename van het aantal vluchten in april merken we dat er meer ongerustheid leeft, en die willen we zoveel mogelijk wegnemen door transparant te communiceren en op regelmatige basis te overleggen", zegt luchthavencommandant Wim Verbist. "We bekijken voorts hoe we eventueel de situatie nog kunnen verbeteren."

Volgens Verbist is het aanvoelen van geluidsoverlast een erg subjectief gegeven. "Het is bijvoorbeeld zo dat de bijkomende vluchten met een ander, groter toestel gebeuren", zegt hij. "Dat is in feite geluidsarmer, maar de vroegere toestellen is men misschien 'gewoon'."

Er zijn de voorbije maanden al verschillende maatregelen genomen en zullen er nog volgen, aldus Verbist. "We hebben een ombudsdienst opgericht, enkele weken geleden is er structureel overleg opgestart met de burgemeesters van buurgemeenten en met de provincie Antwerpen en we hebben experts van de vergelijkbare luchthaven London City uitgenodigd om hier uitleg te komen geven over hun aanpak." Hij benadrukt verder nog dat de normen van de huidige milieuvergunning ook sinds de toename in het aantal vluchten niet overschreden worden.

Meest gelezen