Treinongeval in Duitsland vermoedelijk gevolg van menselijke fout

Het ziet ernaar uit dat het zware treinongeval in de Duitse deelstaat Beieren het gevolg is van een menselijke fout. Dat melden althans verschillende Duitse media op basis van de eerste vaststellingen. De politie wil het bericht nog niet bevestigen. Bij het ongeval vielen tien doden en ruim honderd gewonden.

Het ongeval gebeurde vanochtend vroeg, rond 6.40 uur, nabij Bad Aibling, tussen München en de grens met Oostenrijk. Ter plaatse ligt een enkel spoor waarop 120 km/u mag worden gereden. Twee treinen botsten er frontaal op elkaar, toen ze in tegenovergestelde richting op elkaar reden.

Volgens de Süddeutsche Zeitung en enkele andere media zou een seingever in het station van Bad Aibling een fout hebben gemaakt. Om iets voor zeven uur vanochtend zou hij een trein die vertraging had, toestemming gegeven hebben om te vertrekken. Daartoe schakelde hij het automatische seinsysteem dat normaal rood licht had moeten geven, uit. Een trein die uit de andere richting kwam en wel op tijd vertrokken was, kreeg zo ook groen licht, waardoor de twee treinen naar elkaar reden op hetzelfde spoor. Dat bericht moet officieel nog wel bevestigd worden.

"De ene trein heeft zich in de andere geboord. De bestuurderscabine van een van de treinen is volledig opengereten", zei minister van Verkeer Alexander Dobrindt nadat hij de plek van het ongeval had bezocht. "Het was een verschrikkelijk gezicht. Ze moeten met een hoge snelheid op elkaar ingereden zijn."

De plek waar de treinen tegen elkaar reden, ligt in een bocht. Volgens minister Dobrindt moet het daardoor zowat onmogelijk zijn geweest dat de machinisten elkaar op tijd konden zien aankomen. Het traject waarop het ongeval gebeurde, was uitgerust met een automatisch beveiligingssysteem, maar toch moet er iets zijn fout gelopen.

Volgens verschillende Duitse media zou het ongeval het gevolg zijn van een menselijke fout. Een machinist zou door het rood zijn gereden, waardoor hij op het enkele spoor is terechtgekomen en gebotst is op de andere trein. Informatie die de politie noch wil bevestigen noch ontkennen. Zij melden dat ze officieel nog alle pistes onderzoeken.

Vakantie

Tijdens de reddingsactie zijn er negen doden geteld, onder wie de machinisten en de conducteurs van beide treinen. Er vielen ook ruim honderd gewonden, van wie 18 zwaargewond waren. Ondertussen is een van hen in het ziekenhuis overleden.

De slachtoffers zouden vooral pendelaars zijn op weg naar hun werk. Doordat het schoolvakantie is in de regio, zaten er overigens veel minder reizigers op de trein dan op gewone werkdagen.

Moeilijk bereikbaar

Om de slachtoffers te helpen, werden vanochtend ruim 500 reddingswerkers ingeschakeld: ambulanciers, brandweermannen, politieagenten en helikopterpiloten. Zij kwamen uit de hele regio en zelfs uit buurland Oostenrijk.

De slachtoffers werden met 10 helikopters en tientallen ambulances afgevoerd naar ziekenhuizen in de wijde omgeving en in München. Er werden zo veel helikopters ingezet, omdat de plek van het ongeval moeilijk bereikbaar is. Het spoor bevindt zich namelijk tussen een bos en een rivier, de Mangfall.

Informatie

Meridian, de lokale spoorwegmaatschappij, heeft een noodnummer ingesteld. Online is er alleen nog een noodsite te vinden van Meridian, want door de aandacht die het ongeluk krijgt, is de gewone website plat gegaan.

Meest gelezen