"Omvorming Volkswagen zal niet pijnloos zijn"

De nieuwe topman van de Volkswagen Groep lijkt niet langer uit te sluiten dat er gevolgen zijn voor de tewerkstelling door het schandaal over de uitstoot. Alle geplande investeringen zullen opnieuw tegen het licht worden gehouden, waarschuwde hij.

Enkele weken geleden werd Matthias Müller -topman van het filiaal Porsche- benoemd tot nieuwe CEO van de overkoepelende groep Volkswagen. Zijn taak is duidelijk: het beheersen van de crisis rond het schandaal over de knoeisoftware voor de uitstoot in de Verenigde Staten en Europa.

"We staan dicht bij technische oplossingen voor het probleem, maar de zakelijke en financiële gevolgen zijn nog niet duidelijk", zei CEO Müller op het hoofdkwartier van Volkswagen in de Duitse stad Wolfsburg tegenover 20.000 werknemers.

Nog volgens Müller zal een aanpassing van de software niet bij alle wagens de oplossing zijn. In sommige motoren zal een een technische aanpassing moeten gebeuren en dat kan de kostprijs van de omvorming de hoogte injagen. Daardoor verwacht de topman dat de aangelegde provisie van 6,5 miljard euro voor boetes en aanpassingen niet zal volstaan.

Alle geplande investeringen binnen de groep zullen opnieuw bekeken worden en wat niet dringend nodig is, zal geschrapt of uitgesteld worden, zei Müller nog.

"We zullen deze crisis te boven komen, maar het zal niet pijnloos zijn", waarschuwde de CEO. Wel beloofde hij er alles aan te doen om de banen bij de groep te vrijwaren zodat Volkswagen synoniem zou blijven voor "goede en veilige banen in de toekomst".

De groep Volkswagen is de grootste autoproducent ter wereld. Bij de groep werken iets minder dan een half miljoen mensen. In ons land is de groep aanwezig met de fabriek van Audi in Vorst bij Brussel. Daar werken ongeveer 2.600 mensen.

Meest gelezen