"Autobouwers manipuleren uitstootnormen in Europa"

Volgens Transport and Environment, een Europese belangenorganisatie, is er wel degelijk sprake van een bewuste manipulatie van de uitstootnormen dor de autoconstructeurs. Volgens woordvoerder Jos Dings hebben veel grote merken boter op het hoofd. Hij zegt dat in "Het journaal"

Het is zeer waarschijnlijk dat Volkswagen ook in Europa de uitstoot van zijn auto's heeft gemanipuleerd. En Volkswagen is niet de enige constructeur die dat doet. "VW hoort bij de slechte jongens, maar is in goed gezelschap", zegt Jos Dings. "Daimler, Opel, de Fransen, ... Het gaat door de hele industrie."

"De autofabrikanten in Europa kiezen een eigen testhuis uit en betalen. Je maakt als testhuis niet veel klanten als je tegen de fabrikant zegt dat je het hen moeilijk gaat maken."

Volgens Transport and Evironment is het erg waarschijnlijk dat meerdere merken zich schuldig maken aan manipulatie. "Als je ziet hoe groot de afwijking is tussen de uitstoot van auto's op de weg en wat ze in het laboratorium doen, dan kan het niet anders dan dat daar bewuste manipulatie achter zit."

Hoe gaat zoiets in zijn werk? Blijkbaar detecteert de software van auto's of het voertuig al dan niet in een laboratorium staat. "Er wordt niet aan het stuur gedraaid, één paar van de wielen draait niet, er wordt niet geaccelereerd", legt Dings uit. "Met een paar sensoren heb je zo uitgevogeld dat je in een laboratorium bent." Daarop gaat de software van het voertuig in de modus "laag verbruik en lage uitstoot".

Meest gelezen