"Vluchtelingencrisis Calais ook voor Vlaamse transportsector onhoudbaar"

De situatie door de vluchtelingencrisis in het Franse Calais is ook voor de Vlaamse transportsector stilaan onhoudbaar. Door de wachttijden aan de Kanaaltunnel lopen de kosten voor de Vlaamse bedrijven enorm op. Dat zegt Lode Verkinderen, secretaris generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV).

De problemen met vluchtelingen die via de Kanaaltunnel naar Groot-Brittannië proberen te reizen, slepen al vijf tot acht weken aan, zegt Verkinderen. "De problemen in Calais worden steeds erger. De wachttijden waarmee de truckers dezer dagen geconfronteerd worden, dateren uit oorlogstijden. Het is niet meer van deze tijd dat het 24 uur duurt om het Kanaal over te steken."

De kosten die met die wachttijden gepaard gaan, blijven stijgen en kunnen volgens TLV niet doorgerekend worden aan de klanten. Voor de Vlaamse sector loopt die extra kost op tot meerdere miljoenen euro's.

Er is volgens Verkinderen ook een probleem van veiligheid en hygiëne. "De migranten trachten zich te verstoppen in trucks. Als ze daarin slagen, doen ze zich vaak te goed aan de lading voedsel. Die lading moet nadien om hygiënische redenen afgekeurd worden."

"Europa moet iets doen"

Uit diverse contacten met Vlaamse transportbedrijven concludeert TLV dat een aantal onder hen overweegt om het transport naar Engeland stop te zetten. Concrete cijfers heeft Verkinderen niet.

De situatie is stilaan onhoudbaar, besluit Verkinderen. "We roepen de Europese overheid op om er dringend iets aan te doen." Verkinderen onderstreept ook nog dat hij begrip heeft voor het humanitaire aspect van de crisis.

TLV vertegenwoordigt de Vlaamse kmo's die actief zijn in de brede transportsector. De Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners (FEBETRA) heeft geen concrete cijfers over Belgische bedrijven die moeilijkheden ondervinden door de crisis in Calais.

Meest gelezen