In België ingeschreven? Geen nieuw paspoort meer in het buitenland

Belgen die ingeschreven zijn in een Belgische gemeente, kunnen geen gewoon paspoort (zeven jaar geldig) meer krijgen bij consulaire posten in het buitenland. Dat laat de FOD Buitenlandse Zaken weten. Raakt het reisdocument verloren, wordt het gestolen of is het vervallen, dan kunnen de consulaten alleen een voorlopig document afleveren.

Sinds het in voege treden van de Belgische Consulaire Code in juni 2014 kunnen de consulaten aan die landgenoten alleen een voorlopig paspoort uitreiken. Belangrijkste bedoeling is een terugkeer naar België mogelijk te maken. Het document blijft wel een jaar geldig en wordt wereldwijd erkend. Globetrotters kunnen hun reis dus voortzetten zonder naar België te moeten terugkeren, luidt het.

Buitenlandse Zaken herinnert eraan dat als een Belg ingeschreven in België een lange periode in het buitenland wil verblijven, hij wettelijk verplicht is daarvan een verklaring af te leggen bij zijn gemeente. Hij kan vragen om uit de bevolkingsregisters te worden geschrapt en zich inschrijven in een Belgische ambassade of consulaat in het buitenland, waar hij een paspoort krijgt.

Het is ook mogelijk in de Belgische bevolkingsregisters ingeschreven te blijven als "tijdelijk afwezige".

"Gezien de tijdelijke afwezigheden voorzien door de wet over het algemeen maximaal een jaar duren en het Belgisch paspoort zeven jaar geldig is, moet het paspoort verkregen in de gemeente van inschrijving voor zijn vertrek het de reiziger mogelijk maken te reizen zonder zich intussen te moeten bekommeren om hernieuwing", meldt Buitenlandse Zaken. U moet dus voor uw vertrek de nodige schikkingen treffen, zodat de geldigheidsduur van het document niet vervalt eenmaal men in het buitenland is.

Door uitsluitend paspoorten uit te reiken aan personen die in de eigen bevolkingsregisters zijn ingeschreven, strijden de overheden tegen de pogingen tot fraude, een fenomeen dat steeds vaker opduikt.

Meest gelezen