Koopjes zijn wisselend succes. Hebben ze nog zin?

Wie nog een koopje wil doen, haast zich maar beter naar de winkel: morgen is de laatste koopjesdag. Voor de handelaars zijn de resultaten weinig eenduidig. Het ziet ernaar uit dat vooral de grotere winkels hun voordeel doen met de koopjes. Al hebben ook zij af te rekenen met de almaar hardere concurrentie van webwinkels. Hebben de traditionele koopjes nog zin?

De omzet van de modedetailhandel is tijdens deze soldenperiode gedaald, zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). Dat komt volgens de sector vooral door het weer: de hittegolf tijdens de eerste soldenweek en de herfstige slotweek hadden een negatieve invloed op de verkoop.

Comeos, dat vooral grote winkels vertegenwoordigt, spreekt dan weer van een succesvolle verkoop. Ook hier speelt het weer een belangrijke rol. Bij veel regen of drukkende warmte zochten klanten vooral de winkelcentra op. Bij mooi weer gingen ze winkelen in de periferie of de stadscentra.

De wisselende resultaten doen vragen rijzen over de zin of onzin van de koopjes. Vorig jaar nog hield kledingketen ZEB - die wel vaker stunt - een actie om de sperperiode af te schaffen. Maar volgens retailexpert Jorg Snoeck hebben de koopjes wel degelijk zin. "Je creëert een piekmoment waar veel mensen op afkomen. Zeker in België werkt dat. Voor handelaars is het een ideale gelegenheid om van oude voorraden af te geraken. Anders moeten ze die verkopen aan opkopers, wat hen nauwelijks iets oplevert."

Van "bricks" naar "clicks"

Voor succesvolle koopjes is wel meer nodig dan alleen het juiste weer. "Iedereen moet de spelregels respecteren en niet al een paar weken vroeger afkomen met allerlei kortingen. De consument weet dat sommige handelaars achterpoortjes vinden, en gaat daar ook actief naar op zoek."

Een veel groter probleem voor de klassieke handelaars is het succes van e-commerce. "De komst van het internet heeft de distributiesector grondig gewijzigd. Lokale spelers concurreren nu met de hele wereld. Vroeger hadden winkels alleen een verkoopfunctie. Vandaag ga je er om producten te voelen, te bekijken of uit te testen. Winkelen moet leuk zijn. Niet elke handelaar heeft dat begrepen. Het gevolg is dat je veel winkelstraten met 'gaten' ziet, lege winkelpanden. Vooral in kleine steden hebben winkeliers het moeilijk om stand te houden."

Primark of Prada

Een andere verandering in de distributiesector is de komst van flagshipstores, winkels die maar één merk verkopen en die meestal opgericht worden door de fabrikant achter het merk. "Denk aan Nespresso", zegt Snoeck. "Ook grote merken zoals Nestlé moeten optornen tegen de macht van de supermarkten, die almaar vaker hun eigen huismerken verkopen. Als reactie zetten ze dus flagshipstores op en verkopen ze nu rechtstreeks aan de consument." Ook outlet stores, waar ze het hele jaar door met prijzen stunten, zijn meestal opgezet door de merken zelf.

Als kleine handelaars willen overleven, moeten ze rekening houden met demografische trends. "Er komt een generatie aan die minder financiële slagkracht heeft dan de vorige generatie. Ook migranten hebben minder middelen. Dit is waar discounters zoals Action of Primark op inspelen. Anderzijds merk je dat ook luxemerken het erg goed doen. Aan winkels van Hermès of Louis Vuitton zie je bijvoorbeeld lange rijen Aziaten aanschuiven. Niet om spullen voor zichzelf te kopen maar om ze door te verkopen via het internet."

Nespresso

Overleven = specialiseren

Hebben kleine zelfstandigen dan geen enkele toekomst? "Toch wel", meent Snoeck. "We moeten creatief zijn, gepassioneerd en niet te pessimistisch. Vooral jongeren hebben dat goed begrepen. Wie zich specialiseert en unieke producten verkoopt, heeft wel degelijk kans op slagen. Het internet kan daar een belangrijke rol in spelen. Ik denk aan www.fermet.be, waar je verse producten koopt, rechtstreeks bij de boer, die in ruil een eerlijke prijs krijgt. Dat is toch een problematiek die vandaag bijzonder actueel is."

De koopjes in cijfers

De koopjes zijn goed verlopen, zegt de federatie voor handel en diensten Comeos. Uit een rondvraag blijkt dat handelaars een stijging van 5 procent noteren in vergelijking met vorig jaar. Comeos vertegenwoordigt vooral grotere winkels, die meteen inzetten op grote kortingen.

Wellicht verklaart dat waarom de cijfers haaks staan op die van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. Want daar spreken ze van een ronduit teleurstellende koopjesperiode. Uit een rondvraag van het NSZ bij 452 kleding- en schoenenwinkels blijkt dat hun omzet gemiddeld met 6 procent gedaald is ten opzichte van de zomerkoopjes van juli 2014.

Meest gelezen