Recordaantal mensen rijdt te snel in zone 30

Vorig jaar is een recordaantal van 92.076 automobilisten betrapt op te snel rijden in een zone 30. Dat schrijven de kranten van het Mediahuis. Onder meer de manier waarop de zone 30-straat aangelegd is, maakt het voor automobilisten moeilijk om zich aan de limiet te houden, zegt de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde.

De zone 30 is 10 jaar geleden ingevoerd: sinds 1 september 2005 is het verplicht in een schoolomgeving. Ook (delen van) stadscentra worden alsmaar vaker omgevormd tot een zone 30. Toch blijken we ons rijgedrag amper aangepast te hebben.

Uit cijfers van de federale politie blijkt dat vorig jaar in alle lokale politiezones samen 92.076 bestuurders geflitst zijn, een record. Het zijn er nog eens 5.628 meer dan in 2013. Een op de tien bestuurders rijdt bijna dubbel zo snel als toegelaten. "Bestuurders zien dan ook amper dat ze een zone 30 binnenrijden", kaarten de automobielclubs VAB en Touring aan in de krant. "De herkenbaarheid is op heel wat plaatsen problematisch. De verkeersborden zijn vaak te klein en de wegmarkering is afgesleten."

Dat zegt ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde."Als er een smalle rijbaan is, rij je automatisch trager, zeker als je dan ook nog eens werkt met asverleggingen, aanplantingen... Dan wordt de rijsnelheid automatisch afgeremd", zegt Werner De Dobbeleer. "Is dat niet het geval, dan krijg je het effect dat mensen denken, hier kan ik rustig 50 kilometer per uur rijden, en dat doen ze dan ook."

Verkeers­expert Johan De Mol (UGent) pleit in de krant ook voor trajectcontrole. "Het lijkt de enige manier om bestuurders ­trager te doen rijden."

Meest gelezen