"We gaan kmo-België wakker schudden"

Vorig jaar heeft 54 procent van de Belgen iets via het internet gekocht. Dat is een aanzienlijke stijging tegen het jaar voordien, maar nog altijd minder dan in onze buurlanden. We gebruiken ook steeds meer mobiel internet, maar toch hinken we digitaal nog altijd achterop. Zo hebben de klassieke kmo’s amper de stap gezet naar de digitale economie. En daar wil minister van Digitale Agenda en Telecommunicatie Alexander De Croo (Open VLD) iets aan doen.
Jonas Hamers / ImageGlobe

In Europa staat België op de vijfde plaats qua informatisering. Dat blijkt uit de “Digital Economy and Society Index” (kortweg DESI) van de Europese Commissie. Minister van Digitale Economie en Telecommunicatie De Croo is tevreden over die score, vooral over de opmerkelijke stijging van e-commerce en de penetratie van mobiel internet, die hij “twee opmerkelijke hefbomen voor de verdere ontwikkeling van de digitale economie in ons land” noemt.

De groei van de e-commerce is vooral te danken aan de consumenten. Want vorig jaar kocht 54 procent van de Belgen iets online, een stijging van 6 procent tegen het jaar voordien. Door die stijging maakte België een inhaalbeweging, maar het is nog flink minder dan de 62 procent in Frankrijk en 79 procent bij de Britten.

Aan de kant van de bedrijven heeft België nog een grotere inhaalbeweging te maken. Want meestal kopen we onze spullen bij buitenlandse webwinkels. “Voor onze economische groei is dat een probleem”, stelt minister De Croo vast. “Belgische bedrijven aanzetten om zich op het vlak van e-commerce te versterken is goed voor hen en de ganse economie.”

Kmo's

Vooral bij de klassieke kmo’s is er nog een hele wereld te winnen en daarom heeft De Croo aangekondigd dat hij daar dit najaar wat aan wil doen. Samen met ondernemersorganisaties VBO, UCM, UNIZO, UWE en VOKA zal hij dit najaar door het land trekken. “Met infosessies en workshops zullen we kmo’s beter informeren en sensibiliseren over de groeimogelijkheden die de digitale economie biedt”, kondigde de minister vanochtend aan.

“Het gaat bijlange niet enkel over een webshop hebben, maar over de manier waarop je handel drijft en je diensten aanbiedt. Het is de bedoeling om kmo-België wakker te schudden en hen erop te wijzen wat er aan het gebeuren is in de rest van de wereld.”

Digitale jobs

De digitalisering is ervoor verantwoordelijk dat er veel jobs verdwijnen. Denk maar aan de winkels die onder druk staan door het webwinkelen. Maar anderzijds wordt verwacht dat er tegen 2020 in Europa 3,8 miljoen "digitale" jobs gecreëerd zullen worden.

De Croo wil zo veel mogelijk van die jobs naar ons land krijgen. "Maar natuurlijk zijn de jobs die gecreëerd worden niet dezelfde als de jobs die vernietigd worden", daar is de minister zich van bewust en daarom wil hij de digitale vaardigheden van iedereen verbeteren.

De Croo en zijn partij toonden zich eerder al vragende partij om de regels rond nachtwerk te versoepelen. Want dat zou België aantrekkelijker maken voor distributiecentra van pakketjes die online werden gekocht.

Barometer

Hoeveel Belgen hebben een internetaansluiting? Hoeveel mensen surfen mobiel? Hoeveel kopen we op internet? En hoe online zijn bedrijven? 

De volledige cijfers van de Belgische barometer van de informatiemaatschappij 2015 zijn te downloaden van de website van de FOD Economie.

Meest gelezen