Frans theaterfestival wil geen afgehakte hoofden in opera van Mozart

Het theaterfestival in Aix-en-Provence in het zuiden van Frankrijk wil dat scènes uit een productie van de Oostenrijkse regisseur Martin Kusej worden geschrapt, omdat ze verwijzen naar de terreurorganisatie IS.

Kusej bewerkte de opera "Die Entführung aus dem Serail" van Mozart. De eindscène speelt zich af in een harem. Kusej voegde er in bebloede vodden gewikkelde hoofden van onthoofde gevangenen aan toe.

Festivaldirecteur Bernard Foccroule vindt dit ongepast, na de recente terreuraanval in Frankrijk. Hij wil niet spreken van censuur. Maar Kusej is boos. Door in "zijn" stuk te snijden, wil hij dat de productie niet meer als "volledig zijn werk" wordt omschreven.

De opera ging vrijdagavond in de stad in de Provence in première en werd op applaus onthaald. Het stuk over een Spaans edelman wiens liefje is ontvoerd en in een Turkse harem ondergebracht, loopt nog tot 17 juli.

Kusej's productie is een "actualisering" van de opera die Mozart in 1782 componeerde. Behalve gewapende jihadisten komen er plots ook oliebronnen voor.

"Ik wou in mijn interpretatie van het stuk aantonen hoe de terreur elke utopie vernielt (...) en dat onze geïdealiseerde, op de Verlichting geïnspireerde wereld gewelddadig ten einde is gekomen", luidt de apologie van Kusej. Door er in te snijden, is de productie volgens hem afgegleden tot "makkelijk verteerbare" cultuur.

De polemiek doet een beetje denken aan de versie die in 2006 in Berlijn werd opgevoerd van "Idomeneo", eveneens van Mozart. Die productie van Hans Neuenfels werd toen afgeblazen na dreigementen van "islamisten" omdat het stuk pronkte met de afgehakte hoofden van Jezus, de Boeddha én de profeet Mohammed. Het stuk werd maanden later opnieuw opgevoerd, in de aanwezigheid van zo ongeveer meer politiemensen dan "echt" publiek.

Meest gelezen