Minder treinen in Nederland door de hitte

In Nederland rijden er vandaag minder treinen door het warme weer. Het staal van de sporen wordt te heet en zet uit. Ook de spoorbruggen kunnen uitzetten, waardoor ze niet meer open of dicht gaan.

De aangepaste dienstregeling op enkele trajecten ging om 10 uur in en zal naar verwachting tot 20 uur duren. De Nederlandse spoorwegen voeren met dit weer extra controles uit. Het staal wordt 70 graden en zet uit, waardoor kronkels in de sporen kunnen ontstaan. De hitte kan ook de elektronica ontregelen. In de droge bermen ontstaan ook eerder brandjes, bijvoorbeeld wanneer er vonken vrijkomen bij het remmen van de trein.

Controles

Bij ons rijden alle geplande treinen wel nog, zegt de NMBS. "In Nederland schrappen ze wel vaker aanbod voor het weer. In België hebben we in deze tijd van het jaar minder piekuurtreinen. Die leggen we dan in in de richting van de kust", zegt Bart Crols. "We blijven sowieso altijd rijden. Het is niet de bedoeling om ons aanbod te verminderen. De infrastructuur en de treinen zien wel af door de hitte, maar door goed onderhoud proberen we problemen te vermijden."

"We doen sowieso extra controles in de zomer en in de winter", zegt Thomas Baeken van Infrabel. " Het zijn niet zozeer de temperaturen die problemen veroorzaken, maar wel temperatuurschommelingen. De meeste problemen worden grotendeels opgevangen door controles."

Meest gelezen