Crash Taiwan: piloot zette enige werkende motor af

De crash van een vliegtuig begin februari tegen een brug in de Taiwanese hoofdstad Taipei is wellicht te wijten aan een fout van de piloot. De man schakelde de enige werkende motor af, zo blijkt uit een nieuw rapport over het ongeluk. 43 mensen kwamen om, de spectaculaire beelden gingen de wereld rond.

Op 4 februari van dit jaar crashte een vliegtuig van TransAsia Airways ATR kort na het opstijgen vanop de internationale luchthaven van Taipei tegen een brug. Het toestel raakte de brug met een vleugel en stortte daarop neer in een rivier. 43 mensen kwamen om.

Uit een nieuw rapport van de Taiwanese Aviation Safety Council (ASC) blijkt dat de piloot kort voor de crash en nadat de andere motor al vanzelf was uitgevallen, de enige nog werkende motor uitschakelde. "Wow, ik heb de verkeerde klep dichtgetrokken", klinkt het op de geluidsopnames net na het opstijgen.

Zonder het zelf met zoveel woorden te zeggen, lijkt de Aviation Safety Council de schuld voor de crash bij de piloot te leggen. Het vliegtuig had namelijk op één werkende motor kunnen doorvliegen.

Het rapport van de ASC is echter nog niet definitief. Dat wordt pas in april 2016 verwacht. De volledige conclusie over de oorzaak van de crash en aanbevelingen voor de toekomst zullen dan in het rapport opgenomen worden.

"Gebrek aan zelfvertrouwen"

Uit het voorlopige rapport blijkt ook dat de 41-jarige piloot in mei vorig jaar niet geslaagd was in een simulatietraining, onder meer omdat hij te weinig kennis had over hoe hij moest omgaan met het uitvallen van een motor na het opstijgen.

In juni slaagde hij wel, waarop hij tot gezagvoerder werd gepromoveerd. Ook al werden ook toen gelijkaardige problemen gesignaleerd. Volgens zijn instructeurs zou hij een "gebrek aan vertrouwen" gehad hebben. In november vorig jaar kreeg hij de raad om een extra opleiding te volgen om motorproblemen bij het opstijgen beter de baas te kunnen.

Extra opleiding

TransAsia heeft sinds de crash extra geïnvesteerd in de opleiding van haar piloten. Op één na slaagden alle 55 piloten voor tests die specifiek over het uitvallen van een motor bij het opstijgen gingen. De piloot die niet slaagde, mag sindsdien niet meer als gezagvoerder een vliegtuig besturen.

Bekijk hier het item uit "Het Journaal" van 4 februari 2015:

Meest gelezen