E40 in de richting van de kust opnieuw open na ongeval Erpe-Mere

De E40 van Brussel naar de kust is opnieuw opengesteld na het zware ongeval van vanochtend in Erpe-Mere. Door het ongeval was de snelweg in Aalst zelfs een tijdlang afgesloten. De wachttijd liep er op tot twee uur. Het Rode Kruis deelde waterzakjes uit. Het verkeer komt nu op gang en er moet niet langer omgereden worden.

Het ging om een zwaar ongeval tussen een bestelwagen en een vrachtwagen. Daarbij raakten de vrachtwagenchauffeur en twee inzittenden in de bestelwagen lichtgewond. "Rond 5.30 uur heeft er vermoedelijk een aanrijding plaatsgevonden tussen een bestelwagen en een vrachtwagen, waarbij de vrachtwagen in de rijrichting van Gent bovenop de middenberm belandde van de E40", legt Hajo Beeckman van het Verkeerscentrum uit. "De vrachtwagen vatte vuur en er was ook sprake van een kleine explosie, vermoedelijk de dieseltank. Het voertuig is volledig uitgebrand."

De vrachtwagen moest getakeld worden en de snelweg schoongemaakt. In beide rijrichtingen stonden de hele ochtend lange files: richting kust bedroeg de wachttijd zelfs 2 uur. De civiele bescherming bracht 4.000 waterzakjes ter plaatse, die het Rode Kruis uitdeelde op zowel de snelweg als op de gewestwegen. De vrijwilligers van het Rode Kruis gingen ook te voet na of er niemand onwel was geworden in de wagens.

Intussen is de snelweg opnieuw opengemaakt. Dat gebeurde rond het middaguur al in de richting van Brussel, even voor 15 uur was dat het geval voor de andere kant. De omleidingen langs de gewestwegen zijn gestopt, te meer omdat het ook daar erg druk werd.

Boete voor wie ongeval achter het stuur filmde

Op de E40 is na het ongeval proces-verbaal opgesteld tegen autobestuurders die met hun gsm beelden maakten van het incident. De overtreders krijgen een boete van 110 euro, zegt diensthoofd Michel Van Butseele van de wegpolitie Oost-Vlaanderen.

Er zijn nog geen definitieve cijfers van het aantal opgestelde pv's, maar er zouden al meer dan honderd ramptoeristen beboet zijn, laat de politie weten.

"Het is een maatregel om de bestuurders tegen zichzelf te beschermen", zegt Van Butseele. "Sommigen laten zelfs hun stuur los om filmpjes te maken van het ongeval. We kunnen hen op basis van twee regels verbaliseren. Het gebruik van de gsm is sowieso verboden en er moet controle over het stuur zijn. Als onze mensen dat opmerken en er is iemand beschikbaar, wordt de overtreding vastgesteld."

Meest gelezen