Nieuwe staking legt haven Calais plat, verkeer door Kanaaltunnel hervat

In de haven van Calais ligt sinds gistermiddag opnieuw al het ferryverkeer stil door een staking van het personeel van maatschappij MyFerryLink. Eurotunnel, de exploitant van de Kanaaltunnel, kondigde recentelijk de verkoop van twee schepen van dochter MyFerryLink aan, tot ontevredenheid van de werknemers. Het treinverkeer werd dinsdagmiddag omstreeks 17 uur wel hervat.
(Archieffoto)

Het is niet de eerste keer dat er acties zijn. Vorige week werden de sporen bezet aan de terminal van de Kanaaltunnel. Die actie veroorzaakte niet alleen een stopgezet spoorverkeer, maar ook verkeerschaos met rijen vrachtwagens. Ook toen werd de haven geblokkeerd.

Gisteren kwam er een nieuwe actie. Volgens vakbondskringen kwam die er nadat het gerecht in Boulogne-sur-Mer niet was ingegaan op de vraag van de bestuurders van SeaFrance -dat is de coöperatieve die MyFerryLink exploïteert- om het bevrachtingscontract van de MyFerryLink-schepen met Eurotunnel te verlengen. Dat contract loopt morgen af.

Extra acties?

Steen des aanstoots is de verkoop door Eurotunnel van twee van de drie MyFerryLink-schepen aan DFDS Seaways. Die Deense rederij wil maar met 202 van de 600 werknemers van SeaFrance verder na de overname van de twee schepen. Het derde schip -met 120 werknemers- blijft bij Eurotunnel, waardoor met andere woorden zowat de helft van het personeel dreigt zijn baan te verliezen.

Ook vandaag was de Kanaaltunnel lange tijd afgesloten. Omstreeks 17 uur was er opnieuw treinverkeer tussen Frankrijk en Groot-Brittannië mogelijk. Zowel hst-operator Eurostar als Le Shuttle, dat auto's, bussen en vrachtwagens door de tunnel vervoert, hervatten hun dienstregeling.

Meest gelezen