Moslims geven meer uit tijdens de ramadan

Moslims in ons land geven tijdens de ramadan, de vastenmaand, gemiddeld drie keer meer uit aan boodschappen, dan tijdens de andere maanden. Het lijkt een paradox, maar het heeft ook een aantal logische verklaringen, weet etnomarketeer Rachid Lamrabat van het Antwerpse marketingbureau AreAndAre.

Lambarat vroeg 300 islamitische gezinnen om hun uitgaven bij te houden. Daaruit blijkt dat een Belgisch moslimgezin doorheen het jaar gemiddeld 450 euro per maand uitgeeft aan boodschappen, maar tijdens de ramadan is dat al snel meer dan 1.200 euro, en er zijn zelfs uitschieters tot 1.600 euro. Daardoor liggen de gemiddelde uitgaven tijdens de vastenmaand gemiddeld drie keer hoger dan in een gewone maand. Een soortgelijk onderzoek, in Nederland, wees op een zelfde trend, zij het minder spectaculair: daar werd een stijging van 35 procent van de uitgaven vastgesteld.

Tijdens de ramadan, die dit jaar van 18 juni tot 17 juli duurt, mogen moslims overdag niet eten of drinken. Als ze na zonsondergang plots wel mogen eten, doen ze dat veel meer dan gewoonlijk, gezellig in familieverband en dat leidt kennelijk tot meer uitgaven. “Tijdens de ramadan is er veel minder tijd om te winkelen. Nu gaan moslims met een lege maag winkelen”, verklaart Rachid Lamrabat, en daardoor laten moslims zich veel meer verleiden tot dure impulsaankopen.

Spreiden

Bovendien spreiden moslimgezinnen, die gemiddeld uit zes gezinsleden bestaan, hun aankopen meer tijdens de vastenmaand. “Tijdens de ramadan worden de aankopen dagelijks verricht, waardoor men kleinere bedragen uitgeeft, maar opgeteld geven ze veel meer uit”, stelt Lamrabat vast. Doorheen het jaar gaat men eens of twee keer per maand grote aankopen doen, maar nu dus vrijwel elke avond. Die aankopen gebeuren vooral in de buurtwinkels, want die zijn tijdens de ramadan langer open en er zijn ook vaak speciale promoties.

Tijdens de ramadan worden er vooral veel verse dingen gekocht, omdat men dagelijks iets nieuws en vers op de tafel wil. Typische ramadan-aankopen zijn zuivel (melk, karnemelk en kaas), basisproducten (olie, bloem en eieren) en zoetigheden. “Koekjes en snoepjes om ‘s avonds te kunnen snoepen voor de tv of om de nacht af te sluiten met een snoepje in de mond”, besluit Lamrabat.

Meest gelezen