Niet-geaarde dieselgenerator oorzaak stroomstoring Belgocontrol

De stroomstoring bij luchtverkeersleider Belgocontrol woensdag was het gevolg van een combinatie van factoren, maar met centraal in het verhaal een niet-geaarde dieselgenerator. Dat hebben externe experts vastgesteld. Door de storing was het Belgische luchtruim urenlang gesloten.
Archieffoto

Zoals eerder gezegd ontstond het incident bij een test op een dieselmotor van de noodgenerator. Daarbij trad er een technisch defect op in de motor van een koeler, waarbij er een stroompiek van 400 volt (in plaats van 230 volt) ontstond gedurende minstens 10 seconden. Doordat de dieselgenerator niet geaard was, kon de stroompiek niet afgeleid worden en bleef ze in het systeem. Daardoor gingen eerst de overspanningsbeveiligingen stuk, waarna de "static switches" volgden. Deze laatste geven elektriciteit door aan het operationele systeem, dat bijgevolg plat ging.

"Achteraf bekeken is het een geluk dat de stroompiek door de overspanningsbeveiligingen en de switches werd opgevangen, anders was de schade veel groter geweest", zegt Belgocontrol-woordvoerder Dominique Dehaene. Over de verantwoordelijkheid voor de fout, kan hij niets zeggen. Het verhaal lijkt echter eerder te wijzen naar de ontwerper, de installateur en/of de keurder van de installatie.

Belgocontrol hoopt maandagochtend, na een reeks tests, opnieuw op 100 procent te kunnen draaien.

Meest gelezen