Treintickets te goedkoop, meer commerciële vrijheid NMBS

NMBS-topman Jo Cornu wil meer commerciële vrijheid om zijn bedrijf te runnen. Dat zou moeten leiden tot meer efficiëntie en meer inkomsten. Concreet zouden de tickets duurder worden, maar dan ook weer niet te veel.
Jonas Roosens

Al sinds zijn aantreden als CEO van de NMBS eind december 2013 vindt Cornu dat de tickets te goedkoop zijn, maar een externe audit van de maatschappij heeft hem nu gelijk gegeven. Die studie toonde aan dat de inkomsten van de NMBS lager liggen dan bij gelijkaardige bedrijven in de buurlanden en de uitgaven hoger. 

In Terzake vanavond op Canvas trok Cornu de vergelijking met andere overheidsbedrijven zoals Bpost. Sinds dat bedrijf deels geprivatiseerd is, zijn de tarieven er met 53% gestegen, wat de betere resultaten verklaart, merkte Cornu op. 

Hij spreekt niet over en privatisering van de NMBS, maar vraagt de overheid om hem in de volgende beheersovereenkomst wel meer commerciële vrijheid te geven, met name dus meer bevoegdheid om de tarieven voor de reizigers te verhogen. Dat moet niet noodzakelijk met een gelijkaardig percentage, want de NMBS moet ook zorgen dat de reizigers voor de trein blijven kiezen, aldus Cornu.

Wel mikt hij op een gedifferentieerd prijzenbeleid, concreet betekent dat verschillende prijzen tussen piek- en daluren, net zoals dat nu in de hotelsector het geval is. Nu kampt de NMBS op de spitsuren met overbevolkte treinen en zijn die zo goed als leeg buiten die uren.

Ook het sluiten van een aantal onrendabele loketten in stations en die vervangen door automaten, vindt hij een goed idee. De NMBS moet de evolutie van de technologie volgen, ook in de ticketverkoop via automaten en internet, aldus de CEO van de spoorwegen.

Dat hoeft niet persé te betekenen dat er personeel op straat gezet moet worden, wel dat die andere taken krijgen. In de leeftijdspiramide van de NMBS zitten er erg veel mensen tussen de 55 en de 60 jaar en die zullen spoedig met pensioen gaan. Dat is dan een gelegenheid om het aantal personeelsleden te verlaten zonder ontslagen of conflicten met de bonden, merkt Cornu op. Tenslotte staat hij ook even stil bij de stiptheid van de treinen. Die trend naar slechtere stiptheid en weinig klanttevredenheid is vorig jaar en dit jaar fors verbeterd, aldus de NMBS-topman.

Desnoods strafrechterlijke gevolgen

Cornu ging ook de vaststelling van erg hoge inefficiëntie, weinig transparantie en ronduit onregelmatigheden bij twee filialen inzake vastgoed van de NMBS niet uit de weg. Die onregelmatigheden werden opgemerkt in de externe audit.

Sinds zijn aantreden heeft Cornu gemerkt dat er in die filialen  beslissingen worden genomen, maar dan niet op het niveau waar die bedoeld zijn. Zo zouden de toplui zich weinig aantrekken van de richtlijnen van de raden van bestuur.

Hij wil die beslissingsmacht terug verschuiven naar de raden van bestuur, maar sluit ook gevolgen voor de betrokken toplui niet uit. Hij doelde daarmee op eventueel ontslag, maar volgens Cornu onderzoeken zijn juristen nu ook of er tegen die mensen geen strafrechtelijke vervolging mogelijk is. 

Meest gelezen