"Investeringen in veiligheid Belgocontrol altijd eerste prioriteit gebleven"

Belgocontrol heeft tussen 2009 en 2014 exploitatieverliezen geleden, maar investeringen in veiligheid die nodig zijn voor de luchtverkeersbegeleiding hebben altijd de eerste prioriteit gekregen van de beheersorganen. Dat heeft minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) in de Kamer verklaard. Tijdens de begrotingscontrole heeft ze 24 miljoen euro bij gevraagd voor Belgocontrol. Dat bedrag maakt deel uit van de 200 miljoen euro die werd vrijgemaakt voor veiligheid en waarvan de verdeling nog niet werd afgerond.

Niet minder dan tien Kamerleden voelden de MR-minister tijdens het vragenuurtje aan de tand over de stroomstoring die het Belgische luchtruim gisteren een tijdlang lam legde. "Een zwarte dag voor de Belgische luchtvaart", "de wet van Murphy", "onaanvaardbaar" en "we maken ons belachelijk" waren enkele van de commentaren.

Een aantal oppositieleden richtte het geweer op de onderfinanciering van de luchtverkeersleider. "Dit is niet de wet van Murphy, maar de wet van Charles Michel", vond David Geerts (SP.A). "Besparen op personeel en besparen op investeringen."

Minister Galant sprak tegen dat het incident in verband staat met de financiële problemen waar Belgocontrol sinds 2010 mee kampt. "De investeringen in veiligheid die noodzakelijk zijn om de luchtverkeersbegeleiding te verzekeren, hebben van de beheersorganen steevast de eerste prioriteit gekregen", luidde het.

Binnen de 72 uur rapport over incident

De minister legde uit dat de oorzaken van de problemen nog niet vastliggen. De elektrische installatie kreeg in juni 2014 nog een certificaat van een erkend orgaan. De certificering is geldig voor vijf jaar. Het zal nog enkele dagen duren vooraleer Belgocontrol terug aan een capaciteit van 100 procent zal draaien, al is de huidige capaciteit van 75 procent voldoende om de vluchten af te handelen. Vertragingen blijven wel mogelijk.

"Het was de eerste keer in twintig jaar dat zo een systeemfaling van de luchtverkeerscontrole in België is gebeurd", zei Galant nog. Ze stond ook stil bij de verschillende onderzoeken die aan de gang zijn. Zo heeft Belgocontrol een extern technisch expert aangeduid, terwijl eveneens een interne audit aan de gang is. Die moet uitmaken of de noodprocedures werden toegepast en of er een impact is geweest op de luchtverkeersveiligheid. Binnen de 72 uur moet een incidentenrapport worden overgemaakt aan de autoriteit BSA.

"Uitrusting recent en goed onderhouden"

Uit de eerste bevindingen van een onafhankelijke expert blijkt intussen dat de uitrustingen van Belgocontrol goed onderhouden zijn. "De uitrustingen van Belgocontrol zijn van een recente datum en goed onderhouden, en hun design staat op dit moment niet ter discussie".

"De elektrische installatie, die een tiental jaar oud is, maakte het voorwerp uit van een certificering door een erkend organisme in juni 2014. Die certificering wordt om de vijf jaar uitgevoerd", vervolgt het bedrijf.

Een grondige analyse zal het mogelijk moeten maken de precieze oorzaken van het incident te achterhalen om de nodige conclusies te trekken en de geschikte maatregelen te treffen, luidt het verder.

Meest gelezen